Svenskar i kön

I kvällens program pratade Fredrik Lindström bl a om svenskar och deras köande. Som i övriga program är bevismaterialet magert, inte över att ”svenskar gör så här” utan över i vilka andra länder och kulturer man inte gör det.

En del av köandet är inte alls svenskt utan stockholmskt! Hävdar jag. För ca 5 år sedan passerade jag och Äldsta Gullmarsplan i eftermiddagstrafik. Hon var då 12 år och undrade fascinerat vad alla de där människorna som stod i rad höll på med. Tyckte ”köar till bussen” var ett märkligt svar. Eftersom hon inte såg någon buss.

Flickan var icke från landet, även om en del stockholmare anser att landet är allt utanför tullarna. Hon var uppväxt i tät stadsbebyggelse och var van att åka buss varje gång hon skulle ta sig någonstans. Men inte att ställa upp på en rak kö så fort det var mer än tre människor samlade vid hållplatsen. Jag tycker det svenska kösystemet vid busshållplatser är bra, när det är mycket folk. Annars ger det bara upphov till irritation.

Ett kösystem som inte nämndes är konferensköandet. Fikapaus på konferensen, alla ska ha sin kopp och sin biskvie. Alla ställer sig i samma enda kö. Så att de sista knappt hinner får kaffe innan rasten är slut. Jag brukar gå förbi kön och kolla hur det ser ut längst fram. Där finns ofta fyra kannor att hälla ur och gott om plats att bilda minst en kö till. Det hade förmodligen gått snabbare med total anarki runt de fyra kannorna. Jag tar naturligtvis alltid en kopp när jag kollar där framme eftersom den person som är först i kön omöjigt kan hälla ur alla fyra kannorna samtidigt. Jag försöker förklara att det är löjligt att det ska stå tre fulla kannor och vänta på sin tur medan kön ringlar fram i snigelfart till den fjärde. Det går inte att göra sig hörd eftersom kön är upptagen med att vara förbannad på mig som smitit före. Jag vet inte hur det är i andra länder. Har bara varit på nordiska konferenser och där är det ungefär likadant. Och på EU-möten och där brukar kaffe serveras vid platsen under mötets gång.

Kommentera

