Skulle kunna bli rika

Jan Guillou förstår inte vitsen med att sitta och skriva gratis. Nä, jag inser det, på någon nivå, men inte helt.
Jag skriver inte artiklar gratis. Jag blir bindgalen när någon försöker be mig under förevändning att jag som är proffs gör det ju så snabbt och enkelt. Nä. Jag skriver inte ens snabbt och enkelt om jag får bra betalt.

Men annars, visst, att skriva artiklar på vinst och förlust, det begriper jag att Jan Guillou inte gör.  Det gör inte jag heller, för mycket jobb för en för stor chansning. Han behöver dessutom inte, skriver han en enkel liten debattartikel så får han in den. Och reportageskrivandet är över för hans del. Men annars förstår jag inte riktigt, att själva driften att låta orden rinna iväg avtar så drastiskt med penninginflödet. Visst är det stundtals så outhärdligt svårt och trögt att skriva att man inte förstår att någon gör det ens för pengar. Men det är ju såna dagar det. Andra dagar dansar orden omkring utan att man kan hejda dem. Då är det bra att ha bloggen att koncentrera skrivandet kring. Det är bättre att någon läser än att orden ligger olästa i sina filer. Använda dem till något annat kan man en annan dag ändå.

Det kan tyckas att bloggandet tar tid från annat skrivande. Det kan t o m tyckas märkligt att professionella skribenter tar sig den tiden. Men få av oss har en så tät krönika att alla våra tankar får plats. Och det vete fan om inte mina krönikor blivit bättre sen jag började blogga och fått en plats att sortera tankarna. Och när annat skrivande är igång på allvar, då blir bloggen så kallat lidande. Tror jag. Skriver jag inte gör jag det ingenstans.

Det var en fin mening. ”Skriver jag inte gör jag det ingenstans.” Den ska jag spara.

Idag har jag skrivit ett kåseri. Lasse har redan illustrerat. Det känns mycket bra. Med den farten skulle vi kunna riva av ett stort antal uppdragsgivare till och bli rika.

Kommentera

