Volanger och inte volanger

Nu blir det några rader modebloggande. Jag har idag på mig en orangerandig kjol. En sk singoallakjol som häromåret började benämnas volangkjol. Jag anser att det är fel benämning, eftersom  en volang är en rynkad tygremsa som används som avslutning av ett plagg. En volang kan också sättas att sticka ut mellan två tvärgående våder på en kjol. Men kanten måste alltså sticka ut för att det ska kallas volang. När hoprynkade tybitar sys ihop med varandra är de inte längre volanger. Men det är alltså en sån kjol jag har på mig. Den var ett dåligt köp förra året. Därför att såna där kjolar då var det förra årets mode. Det är något av det värsta som finns att gå i förra årets mode. Förort och förra årets mode, hallå…

Men i år går den alldeles utmärkt. Nu är den inte alls förra årets mode, men har i någon utsträckning rätt färg.

Till saken hör att jag har gått i såna här kjolar sedan 1977.  Både singoallakjolar och framförallt volangkjolar (dvs en utställd kjol med en volang nedtill) som klär mig bättre eftersom de oftast har mindre byls runt midjan. Satt och sydde mina första på golvet i Lenas rum i Shepherds Bush.  Man kände sig väldigt rätt både i London och Dublin den våren och sommaren med volangkjol och stor ylletröja ovanpå. Har haft olika varianter sedan dess. Utom förförra året då de var årets mode och kändes uttjatat och förra året då de var förra årets mode och totalt fel.

Puh så skönt att allt är som vanligt igen. Undrar om jag skulle ta några bilder och förklara vad jag menar. Hm jag tror inte det är så viktigt.

Kommentera

