Ensam i en tvåa i Rågsved

Efter en månad på bytessajten har jag äntligen varit iväg och sett på en lägenhet. Jag gillade den! Vi skulle kunna bo där, Pojken och jag. Och sen kanske jag ensam.

-Låter tragiskt på något sätt, du ensam i en lägenhet i Rågsved, sa dottern från Irland.

-Det ligger i bästa delen av Rågsved, sa jag.

-Menar inte så, sa hon, utan hela grejen. Det är lika illa med Hagsätra eller nån annanstans.

Jaha. Jag har inte bott själv sedan 1987. Och det var inte så mycket bevänt med det där självboendet den sista tiden. Den var dessutom kort, så att säga mellan två män. De som hjälpte till med flytten till den senaste egna lägenheten (1986) tyckte det var roligt att den ene hjälpte till att bära ut ur den ena, den andra att bära in i den andra. Så det blir onekligen lite ovant.  Men lustigt att det ska vara mer tragiskt med en ensam kvinna med utflyttade barn än en med tre hemmavarande. Det märks kanske mer hur kört alltihop är när man sitter där ensam i sin tvåa. Eller kanske etta. Jag trivs nog bättre ensam i en etta, tomma rum omkring mig är inte min grej. Men den tiden den sorgen.

Själv har hon för övrigt meddelat besökstid. Hon kommer till Mellans student. Stannar en vecka. Och hon kommer icke ensam.

Hon uttryckte för övrigt stor förundran över att systern ensam ska åka till Glasgow och Edinburgh nästa vecka för att besöka två college. ”Det skulle jag aldrig ha gjort.” Nej, det behövde hon inte tala om, det visste vi. Vi hoppas verkligen hon kommer in på sitt bonncollege i Kerry till hösten.

17 svar to “Ensam i en tvåa i Rågsved”

  1. N Says:

    Tragiskt:)? Livets gång…det måste helt klart att vara en omställning att gå från att ha tre barn hemma till ingen, så snabbt som du får göra detsutom! Det måste kännas något ”konstigt”? En enrom omställning!

    Men det finns inget tragiskt i att bo själv i alla fall! Hon känner för dig tror jag:).

    Kul att hon kommer!

  2. Sofie Says:

    hm…jag vet inte…

    livet är omställningar…jag är ensam i en trea varanna vecka. det känns inte så tragiskt.

    min mamma har bott själv sedan skilsmässan (vi var vuxna då)….hon tyckte det var mycket tragiskt första året. nu säger hon att hon aldrig, aldrig skulle kunna bo tillsammans med ngn igen…

    men visst är omställningar jobbiga….sentimentala om inte annan…eftersom det som var aldrig bli igen….

  3. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; ja, jag blev lite paff över hennes reaktion. Vad hade hon väntat sig? Att jag skulle ha träffat någon att bo med lagom till att den siste flyttar hemifrån?

    Men det kanske hänger ihop med att hon själv inte kan tänka sig att bo ensam. Det som andra drömmer om, en egen lägenhet i stan, hur liten som helst, skulle vara en total mardröm för henne. Hennes boendesituation nu är egentligen vansinnig, men bättre det än ensam,

    Sofie; ensamma kvinnor med barn är kanske på något ursäktat, man har ju fullt upp. Men ensamma utan barn, då är misslyckandet manifesterat… eller nåt sånt. Ja ja, det är vansinnigt att tänka så, inte minst med tanke på hur många ensamhushåll det faktiskt finns.

  4. frktjatlund Says:

    Vi pratade just på lunchen om att bo ensam. Min nyskilde kollega lovsjöng ensamboendet. Det var första gången i hela livet han överhuvudtaget bodde själv och han tyckte att det var övervägande positivt.

    Jag misstänker att en ensamboende man är som en ensamstående pappa; inte alls att beklaga, snarare att berömma. ”Tänk att han klarar alltalldeles själv. Det är det inte många män som gör.”

  5. cruella Says:

    Äääsch, inte det minsta tragiskt. När jag blir singeltant (i ett parallellt universum) ska jag bo i en etta med kök i Malmö. Sängen ska stå vid fönstret i köket och där ska jag sitta och läsa och kika ut mest hela tiden. Sedan tar jag skruttcykeln och drar till Ribban, sommar som vinter.

    All set.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; ha, ha, så är det säkert.

    Cruella; just det, ett enda rum är bra. Jag bor ju egentligen i en etta nu också, om man räknar bort barnens stängda dörrar. Och det gör jag ju helst, påminns bara när hyran ska betalas.

  7. Telefonissan Says:

    Låter spännade med Mellans sonderingar; Glasgow är ju vida berömt för sina designutbildningar. Har en brittisk bekant som gått där men haft lite problem att finna jobb i Sverige pga att utbildningen i Glasgow var mycket bred jfrt med de svenska. Nu har kanske Mellan ett bättre utgångsläge om hon från början vet bestämt vilket material hon vil fokusera på (textil); då kan hon säkert skräddarsy utbildningen på ett helt annat sätt och välja projektinriktningar som passar henne.

    Ujuj! ”Skräddarsy” – det blev ju riktigt vitsigt!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; Det har ju etablerats fler och fler såna där bredare designlinjer inom framförallt gymnasieskolan i Sverige. Finns en i Mölnlycke t ex för att tala om en plats nära dig. Tror det är rätt bra att ha dem på den nivån så att eleverna får en möjlighet att pröva olika saker för att sedan som du säger kunna skräddarsy.

    Jag tror också det kan finnas designutbildningar i England och Skottland som skulle passa Mellan. Men nu är hon vad det gäller design helt inriktad på St Martins – som hon redan håller på att tappa självförtroendet inför – så det hon sökt för övrigt är språkutbildningar. Hon har kommit in på en i Glasgow och preliminärt på en i Edinburgh, så det är dessa college hon ska kolla.

  9. Telefonissan Says:

    Ok -språk är ju alltid bra att. I synnerhet om det var dåligt med lektioner på hantverksprogrammet.

    Denna skola skall tydligen vara enastående:

    http://www.gsa.ac.uk/gsa-flash-8.cfm?pid=107

  10. Rutan Says:

    Men medge att en köksfläkt över spisen – det är bra!

  11. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; nja, det är försumbart. Har klarat mig utan i snart sex år nu.

  12. ab Says:

    Cruella: Tror du blivit inspirerad av en viss dam i Ystad? 😉

    Annaa: Borde du inte dra dig lite närmare stan? Ska du ha ett etta, har du ju lite att jonglera med.

    Hörni – särskilt närvarande journalister – ”själv” är inte synonymt med ”ensam”. Lyssna på frk Tjatlund! Och mig!

  13. ab Says:

    Rutan: ”Får de fläsk och potäter… får de någonting alls? Framtiden verkar dyster när man ser den genom ett glas öl – men man hoppas att barna ändå får ett glas öl! ” 😉

  14. cruella Says:

    Ab: tro mig eller ej, men jag yrade om en liten lägenhet, P1, kaffetermos, cykel och kalla havsbad låååångt innan jag hittade till den bloggen:-) Vi är fler, helt enkelt!

    Fast maken vill samma sak. Ihop med mig. Så det där singlandet blir det lite värre med.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Annika; angående själv; äsch jag vet! Och som du såg citerade jag Äldsta rätt. Men ensam låter så…ensamt. Bo för sig själv känns bättre. Jäpp, då bör man skriva just sig själv.

    Ja, så småningom kanske närmare stan. Men det får bli just med ettan. Nu nöjer vi oss med att få tillräckligt stort utrymme på den här sidan stan med vettiga kommunikationer till Kärrtorp. Själva Kärrtorp vore faktiskt helt ok. Men det anses ju så mycket ”finare” än Hagsätra så det skulle kräva slump och komplicerat byte i flera led.

  16. ab Says:

    FÖÖÖÖÖR sig själv, ja! Att bo fööööör sig själv låter mycket riktigt trevligare än att bo ensam.

    Varför är ni fixerade vid Kärrtorp? Går gossen i skola där?

  17. Annaa Mattsson Says:

    Annika; lovar att aldrig mer glömma det där för!

    Närå, vi är inte så fixerade vid Kärrtorp, jag har knappt varit där annat än för att hämta vår första katt, men Pojken går mycket riktigt i skola där. En av Stockholms bättre gymnasieskolor.

Kommentera

