Inte bara bögar

Idag har det varit nationella prov i svenska på gymnasiet. Nästan lite högtidligt eftersom båda barnen skulle ha samtidigt. De knölade ihop sig i soffan båda två igårkväll för att vara säkra på att vakna. Det gjorde de förstås, alldeles för tidigt, åtminstone Pojken som tar mest plats.  Han sov vidare i sin egen säng. Den minnesgode kanske kommer ihåg att jag skrev om bögsoffor för några år sedan. Två av bögpojkarna i min omgivning hade oberoende av varandra pratat om att de sökte särskilt breda soffor eftersom de flesta normalsoffor inte var kramvänliga. Konstaterade då att bögar förmodligen tar mer plats när de kramas i soffor eftersom jag aldrig hört några hetero framföra just det önskemålet. Nu kan jag konstatera att även fullvuxna syskon som ska sova skavföttes inför ett nationellt prov skulle behöva en bredare soffa.

De kom iväg. Visst är det lite fånigt är väldigt mycket Luther att när det är stort prov, så ska det ske extra tidigt på morgonen! Minns fortfarande med viss fasa att jag höll på att missa mitt livs viktigaste prov; själva realskrivningen i svenska. Aldrig har Göteborgsvägen i Uddevalla varit så lång. Hade min bästa orange velvetinklänning på mig, hade knäppt de orange virkade öglorna brännvin över de gröna glasknapparna…det ni. Har för mig att resultatet inte blev så bra som förväntat. Undra på det, efter den språngmarschen.

Pojken är hemma igen. Det gick hyfsat trodde han.

5 svar to “Inte bara bögar”

  1. Sara Says:

    Vad innebär det att man knäpper brännvin?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Sara; att man knäpper snett så det liksom blir en knapp över längst ned, eller längst upp. Just under brännvinspåverkan är det nog lätt gjort. Det finns nog olika uttryck för felknäpp. Eller fanns framförallt förr.

  3. Telefonissan Says:

    ‘Knäppa kalas’ har jag fått lära mig som barn. Har inte fattat den eufemismen förrän nu!

  4. Evis Says:

    Jag säger också ”knäppa brännvin”.

  5. Anna Says:

    I min familj som består av en salig öst- och västkustblandning säger vi ”knäppa sup”. Allt på samma tema!

Kommentera

