Humor och mjölkprodukter

En fråga som jag haft anledning att ställa mig några gånger den senaste tiden är; varför har veganer som regel ingen humor? Kan det bero på att mjölkproteinet är viktigt i kosten för att tillför humor till hjärnan?

Framförde tanken till dotter inatt men hon tror inte på teorin. Hon tror mer det har med personligheten att göra.

För att vara begåvad med riktigt god humor så krävs en del av bitterhet, menar hon. Människor som är allmänt glada har sällan humor.

Nu tycker ju inte jag veganer är särskilt glada heller, men hon menar snarare nåt slags självgod präktighet, ett förnumstigt leende över sig själva så att säga.

Bitterhet och självgodhet hör sällan ihop. Det gör däremot veganism och självgodhet. Själva vegantypen är alltså den självgoda som njuter av att visa upp för omgivningen att den gör rätt. I allt. Där kommer nästa bevis på humorbrist in; för humor krävs även ett visst mått av självdistans som den riktigt självgode saknar.

Självdistans har inte den som hela tiden är upptagen att tänka på vad den äter och gärna tjata om det. Det är också en personlighetstyp som är humorbefriad, det spelar egentligen ingen roll vilken matupptagenhet den är drabbad av. Dieter, överdrivet ätande eller t ex veganism. Ständigt matupptagenhet är helt enkelt inte roligt.

Allt sagt av Mellan, som själv alltså är vegetarian.

Ja, vegetarianer är i allmänhet skillnad. Säger jag.

Men jag undrar om inte mjölkproteinet eller laktosen spelar in ändå. Och kanske nåt i äggen också.

– – – – – – – –

Kan meddela att Mellan strax efter detta upphörde att vara vegetarian.

6 svar to “Humor och mjölkprodukter”

  1. Rutan Says:

    Jag tror att de som äter efter en ideologi är vana vid och inställda på att alltid få försvara sitt ställningstagande, så därför vill de förekomma och även hävda sig. Hur många gånger har inte vegetarianer fått höra ”haha, du kan väl repa lite gräs från trädgården” (min dotter är vegetarian sedan ca 10 år). Det finns fortfarande en stor okunnighet vad det innebär att vara vegan t ex. Många kallar sig vegetarianer fast de gladeligen äter fisk. Det är som att kalla sig det när man bara äter kött från ko.

    De som ständigt måste hävda sina kontroversiella beslut tror jag blir lite tråkiga. Tack och lov har inte min dotter drabbats – det kanske beror på äggen och mjölken?

  2. ullrika Says:

    förlåt att jag skrattar (apselut MED er) men det beror säkert på att jag äter för mycket kött!
    😉

  3. Telefonissan Says:

    Fast jag tycker att även Nigella är rätt självgod och trist. Hon försöker köra någon ironi som inte går hem hos mig alls. Fast många recept är läckra om man gillar söt och stabbig mat… Hon är väl extremist åt andra hållet kanhända?

  4. Lotten Says:

    Kul teori;-)
    Fast med en mjölkprotein- och äggallergisk son så vet jag i alla fall ett undantag. Han kompenserar med humor i stället;-)

    Allvarligt talat så är alla som utövar någonting åt det extrema hållet, dvs överdriver sin fanatism, ganska humorlösa. Tycker mig se samma tendens hos de som fastnat för en viss diet ”på modet”, de kan inte köpa att någonting annat kan fungera eftersom de är frälsta.

  5. Evis Says:

    Jag håller med Lotten. Jag har vänner som bara äter kött och animaliskt fett och talar i närmast apokalyptiska termer om grönsaker, spannmål och frukt.

  6. Annaa M Says:

    Rutan; jag lovar dig, det veganer som jag träffat på under den senaste tiden var inte inställda på försvar, däremot helt inställda på angrepp på den som inte är lika renläriga som dem.

    Ullrika; så du menar att man blir riktigt rolig av mycket kött? Hm…

    Telefonissan; stämmer säkert, alla som anser att de gör precis rätt blir självgoda och trista!

    Lotten; hm, min äldsta var ju också mjölkproteinallergisk och hon blev ilsken när hon råkade få i sig mjölk. Det var en typisk reaktion för henne. Å andra sidan åt hon mycket kött.

    När fanatismen är så rätt i tiden som veganism är just nu så blir det nog lite extra också.

    Evis; jag minns den där lille skotten du kände. Han var väl rätt humorlös va?

Kommentera

