Fem möbelenheter kortare

Tjejen på Åhléns påminde om att jag har full ångerrätt. När jag köpte mina hjul väldigt snabbt. Hon visste ju inget om mina våndor.

Nu vet jag inte riktigt, om jag ska vara ärlig. Det är väldigt lite men bra hjul, väldigt lite vagn men väldigt mycket justerbart handtag för 550 kronor. Det känns som om själva bottenplattan är för liten för att det ska gå att köra en mjuk väska på den, allvarlig risk att den helt enkelt tar i marken, och då är ju alltihop lite meningslöst. Jisses, så svårt det här var!

Men jag har i alla fall frigjort fyra möbelenheter som ska i sopcontainer imorgon. Sätter ut dem tidigt så att hugade spekulanter hinner lyfta av dem igen innan det blir för fullt.

För dem som tycker jag slösar med resurser genom att slänga möbler kan jag berätta att ”gröna skåpet” som tidigare var blått har följt mannen genom hela hans liv och sedan elva år till. Det är mycket för ett enkelt skåp. Ikeabyråerna har jag redan nämnt, sen kommer ett vitt hurtsskåp som är så gammalt att jag glömt var det kom ifrån. Helt borta. Vi hade glas i det på Bäckegatan. Sen har det härbärgerat tyg och pyssel. Allt pyssel är borta. Två enkla pappboxar ersatte en byrå och ett skåp. Man har kanske för mycket möbler? Klädkammaren är snygg och spacad nu.

Undrar om Skavlans intervju med Anna Anka var bättre än Aschbergs? Som jag inte såg men hört talas om. Är det så att Anna Anka är så pass korkad att intervjuarna kommer av sig med att ställa elaka frågor? Undrar. Eller skiter i.

En av fem elever anser sig bli mobbad av lärare. Mobbad är ett starkt ord, som jag tycker man ska vara försiktig med. Man blir inte mobbad för att någon säger något nedsättande en eller ett par gånger. I något forum jag kollade handlade i stort sett alla exempel om det. Vissa unga anser sig mobbade så fort de inte behandlas som så enastående som deras föräldrar alltid hävdat att de är.

Båda mina flickor har varit utsatta för onda lärare eller lärare som inte tålt deras personligheter. Det har gått ut över deras betyg i framförallt svenska. Allvarligt, men ingen har använt ordet mobbning.

Fem möbler? Det är Pojken som sovit runt och inte tömt sin byrå. Det kommer.

10 svar to “Fem möbelenheter kortare”

  1. -loa Says:

    Det är inget resursslöseri att slänga uttjänta möbler.Tvärtom är det ett slags reningsbad för att komma undan onödigt prylsparande av saker som inte används och bara tar onödig plats.

  2. åsa Says:

    Att rensa bland möbler, det gör då jag alldeles för sällan, det skulle behövas med jämna mellanrum..
    Aschberg, han var ju enbart pinsam när han intervjuade Anna Anka, trodde inte att han skulle bete sig som han gjorde utan att han skulle ställa väl genomtänkta frågor..men som man kan missta sig..
    Han sjönk!
    Ha dé!

  3. Telefonissan Says:

    Jo visst finns det lärare som inte har begripit sin yrkesroll och t o m de som inte alls verkar tycka om barn. Men det är en viss skillnad mellan mobbing (systematisk kränkande behandling) och några förflugna nedsättande ord. Det sista är inte försvarligt men ganska mänskligt. Jag hade t ex en slöjdlärare som helt tappade tålamodet när jag var irriterande opraktisk. Naturligtvis blev jag ledsen och ännu fumligare efter den incidenten. Men mobbing? Näe det var det inte. Jag tänker nu att han kanske borde bett omedelbart om ursäkt för sina hårda ord. Men det hände aldrig förr i tiden att vuxna kunde sänka sig till något sådant. På vissa sätt har tiden gått framåt ändå.

    Har också hunnit reflektera efter mobbing-nyheten igår (som togs lika slarvigt upp i Lilla Aktuellt som de stora nyhetsprogrammen). Speciellt som dottern tvekade att gå till skolan för att hon var rädd att hennes fröken skulle bli ”en sån lärare som mobbar barnen”.

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa; ja visst är det så! Förvaringsmöbler innebär lätt att man förvarar för mycket.

    Åsa; här ska rensas mer! Aschberg är nog bara bra på konfrontation. Men framförallt har han fortsatt samarbete med fru Anka att tänka på, hon har visat sig vara guld värd. Då kan man inte vara för elak. Det är det pris den kommersiella televisionen får betala.

    Telefonissan; så där skulle nog min äldsta kunnat tänka när hon var liten också!
    Ja visst finns det dåliga lärare, men jag undrar om undersökningen var lika slarvig som rapporteringen.

  5. Anna Says:

    Jag såg Skavlanintervjun och var i förstone förvånad över att han bjudit in två medhjälpare. Sedan blev jag förvånad över att fru Anka togs på allvar, att hennes argument öht respekterades. Men ska man ha henne med måste man väl det, antar jag. Efter det inledande rörde intervjun mer reaktionerna på Ankan, snarare än hennes argument. Det blir den billiga vägen ut och jag tycker nog den fick Ankan att framstå i lite väl god dager. Jag gillar Skavlan och är beredd att tolka honom välvilligt, men lite märkligt var det allt, även om vi slapp den flåsande härdsmältan Aschberg bjöd på. (Faktiskt klarade jag inte Aschbergintervjun, trots att trashtv är bland det bästa jag vet. Fram till första reklampausen, men sedan fick det verkligen vara. Det var vidrigt. Vidrigt.)

    Jag har från säkra källor att de fått klippa (klippa om) ganska friskt i de olika avsnitten för att fortsätta framställa Ankan i rimligt god dager. Bl.a. har de klippt bort att Ankan slår sitt barn. Jag gissar att hon inte skulle vara en sån fin kassako då. Kvinnor är väl i tv3:s ögon inga problem att puckla på verbalt, men jag tror ändå det skulle ta hus i helsicke om barn fick smäll på stjärten på bästa sändningstid?

  6. cruella Says:

    Men vad f-n. Om Ankan (jag har valt bort hela spektaklet så jag har inga förstahandskällor, fast det har ju uppenbarligen ingen annan heller). De säkra källor som berättar om om- och bortklippningar: har de själva ställt frågan till TV3 om varför detta görs? Och vad är i så fall svaret?

  7. Annaa Mattsson Says:

    Anna & Cruella; ett märkligt spektakel är det i alla fall alltihop, en orgie i cynism från kommersiell TV. Jag såg bara en del av första avsnittet, det räckte helt och hållet för mig.

  8. Anna Says:

    Jag skulle säga att källorna är tillräckligt mkt del av det hela själva att de berättar det som en rolig historia. Om en succé, ‘nuff said.

  9. cruella Says:

    Fy på källorna. Ingen heder.

  10. Anna Says:

    cruella: Ingen heder!

Kommentera

