Med snigelpost från Göteborg

Två identiska brev skickades samtidigt från Skatteverket i Göteborg i måndags. Åtminstone är de daterade då. Det ena nådde Dingle på västra Irland i förrgår, eller möjligtvis igår. Det andra kom fram till Hagsätra idag!

Jag förstår inte innehållet. Där står att om man bor utanför Sverige mer än ett år ska man avföras från folkbokföringen enligt folkbokföringslagen.

Äldsta säger att det är så.

Men ursäkta, hur kan man då ha en försäkring som är knuten till familjens hemförsäkring? Det kan man inte i mer än ett år om man studerar på annan ort i Sverige men enligt försäkringsbolaget går det bra om man studerar utomlands.

Nu blev det snurrigt. Nu måste jag ringa Skatteverket. Det verkar inte ha någon betydelse för CSN i alla fall. Äldsta har fått studiemedel beviljade. Det är för övrigt CSN som har meddelat Skatteverket att hon är bosatt i utomlandet. Skvallerbyttor!

Äldsta tycker inte att studera nursing är det roligaste hon gjort. Vad förvånad jag blir. Varför skulle någon som tyckte 12 år i skolan var pest tycka att college var så mycket roligare? Det blir säkert jättebra alltihop. På något sätt tycker jag det är skönt att slippa bo i samma land när den flickan ska lära sig sticka nålar i folk. Det räckte att prata med henne i mobil om blodtryck i förra veckan. Jag är inte säker på att hon valt rätt utbildning.

Bästa kompisen med irländsk pojkvän är för resten tillbaka från Australien. Nu blir det Sverige för dem båda ett tag. Intressant utveckling. Till skillnad från Äldsta har hon svårt att släppa Sverige. Medan familjen drar i pojkvännen för att han ska komma hem och ta över puben som är utarrenderad. ”Där är mitt öde!” suckar U varje gång hon går förbi Marina Inn. Så olika man är, jag kan tänka mig mycket värre öden. Att aldrig fått möjligheten att bo i Dingle t ex. Eller fått och fått, man gör sina val.

11 svar to “Med snigelpost från Göteborg”

  1. Anna Says:

    Är det inte så att de vanliga folkbokföringsreglerna inte gäller för studenter? Så studerar du utomlands kan du fortsatt vara folkbokförd i Sverige, även om du studerar längre än ett år? Så tror jag att det är, men det kan ju vara ändrat eller min missuppfattning från början. Jag tycker Skatteverkets upplysning brukar vara strålande, jag har gott hopp om att du får klara besked från dem.

    Valen om länderna. Jag vet inte hur gammal jag var när jag började tänka mig att jag skulle bo i England när jag blev stor. Åtta kanske. Och inte förrän jag var nästan tjugoåtta insåg jag att jag nog ändå inte ville det. Det var en härligt dröm, eller ja, rentav ett mål, men idag är jag glad att jag bor i Sverige. Och ändå funderar jag på lite olika möjligheter att åka ut ngt år eller två, innan barnen börjar skolan. Svår bug att bli av med, den där.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Anna; nu vet jag allt. Folkbokföringsreglerna gäller även för studenter. Gick igenom alla konsekvenser med handläggaren på Skatteverket.

    Nu måste jag ringa till försäkringsbolaget och kolla också så att allt verkligen står rätt till med Mellans försäkring, innan jag betalar in premien. Snurrigt.

    Enligt handläggaren är detta ett område där det gäller stor okunskap. CSN säger samma. De allra flesta tror precis som du och jag att studenter som pluggar utomlands är folkbokförda i Sverige. Men redan ”när man har för avsikt att stanna borta minst ett år ska man avregistrera sig från folkbokföringen”.

  3. Anna Says:

    Se där! Ja, det kändes verkligen som en djupt rotad Objektiv Sanning hos mig, så jag kan tänka mig att det är fler som har fel för sig.

    Det är väl en himla massa konsekvenser med att inte vara skriven i Sverige? Jag tänker på om man halkar ur sociala skyddsnät, rätt till föräldraledighet och annat? Kanske Skatteverket har ngn käck broschyr som klargör.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Anna; ja, man halkar uppenbarligen ur i stort sett allt! Se nästa inlägg.

  5. Anna Says:

    Ja, såg det precis när jag hade skrivit! Galet.

  6. cruella Says:

    Jepp, Annorna, man halkar ur. Jag råkade av misstag (hade tänkt mörka) indirekt informera om att jag bodde på Irland och även tänkte föda barn där. Vips var jag ute. Och inte vips var jag inne när jag kom hem med en son på sex månader. Ingen föräldrapenning. Och ingen sjukpenning om maken blev sjuk, för det här var innan arbetsgivaren övertog delar av sjuklöneansvaret.

    Sex månader var vi ute i kylan. Så fort gossen sov granskade jag text. Och maken höll sig på benen. Puh.

    Det här känns som läskiga luckor.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ja, vänner till oss som bor i Spanien upptäckte att det minsann inte bara var att kliva in på Vårdcentralen när de var hemma på semester. För småbarnen löste det sig med EU-kort, spanska gissar jag, men det var krångligare för modern. Svensk mödravård fick hon dock ta del av.

    Svenska pensionärer klarar sig uppenbarligen undan genom att hävda att de bara bor utomlands några månader om året – fast de i själva verket bara är hemma och tittar till barnbarnen någon enstaka gång. Man kan tycka att det även borde gälla studenter. Och som sagt, t o m försäkringsbolagen har utgått ifrån att man kan fortsätta vara folkbokförd hos föräldrarna under studietiden utomlands.

    Definitivt läskiga luckor!

    Ska bli intressant att se om även yngre dotter får brev. Då ska vi stenhårt hävda att hon inte har för avsikt att studera mer än ett år. Kurserna hon läser är faktiskt av det slaget, så det är inget konstigt med det.

  8. Ullah Says:

    Intressant diskussion, men jag måste också få säga något om posten. Det förvånar mig inte ett ögonblick att det tog så långt för brevet att komma till dig. Posten fungerar fruktansvärt dåligt, absolut här i Göteborg och säkert i övriga kungariket också. Det är väldigt deprimerande.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; hon var ganska tagen över informationen om breven, kvinnan på Skatteverket. Så vitt jag förstår är det framförallt den centraliserade sorteringen som får posten att dra ut på tiden i Sverige.

  10. Molly! Says:

    det ar inte utbildningens fel, bara det att jag hatar skolan och kommer alltid att gora! spelar ingen roll vilken utbildning jag gick skulle fortfarande hata det, men nu ar det ju sa att man maste plugga annars kommer man ingenstans!

  11. Annaa Mattsson Says:

    Molly; tihi, hade jag ju aldrig anat att jag skulle få en kommentar från dig. Jag vet. Jag har knappast trott att du skulle tycka någon utbildning var särskilt rolig. Men jag tror du blir jättebra både på att ta blodtryck och på att sticka i folk. För att inte tala om att köra bil. Jag tror i själva verket du skulle ha blivit en jävel på att skära grönsaker också. Till slut.

Kommentera

