Mer Anka i Mål&Medel

Så där, nu är allt utburet. Golvlampan och annat elektriskt smyger vi ut med senare. Vardagsrummet ser väldigt konstigt ut utan golvlampa. Särskilt som vi inte heller har någon taklampa. Vi kan bara ha plafonder, pga pojklängd, men han lyckades ju slå sönder även den när han bara skulle skaka en kudde. Det är lite svårt att förstå hur det är högt där uppe.

Angående debatten om Anna Anka så har jag skrivit ett kåseri i Mål&Medel om bland annat henne. Det kan man läsa här. Illustratör är som vanligt de eminente skånske uddevallabon Lars Ruben Melander. Han som tidigare gladde andra uddevallabor med satirer i Bohusläningen men som ungefär samtidigt med Alliansens regeringstillträde censurerades av politiska skäl och därmed fann för gott att dra sig tillbaka.

7 svar to “Mer Anka i Mål&Medel”

  1. Ullah Says:

    Vi har lysrör i taket. Kanske något för er?

  2. Ullah Says:

    Nu har jag läst ditt kåseri. Tänk att jag trodde att Paul Anka var med i Beatles när jag var ett litet sexiotalsbarn!

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; blir det inte lite tråkigt i just vardagsrummet?

    Men Ullah då, Beatles!

    Fast han har ju faktiskt skrivit en del bra låtar.

  4. Evis Says:

    Det _kan_ ju inte bara var jag som tänkt att han måste vända på texten i ”Diana” nu – ”I’m so young and you’re so old” passar liksom inte.

  5. Ullah Says:

    Annaa: när jag bodde ”hemma” drömde jag om lysrör överallt, hör förmodligen ihop med min grava närsynthet som gör att jag alltid tycker det är så mörkt överallt. Det är helt OK i vardagsrummet, det finns några smålampor man kan tända ibland i stället också.
    Betänk att jag trodde det där om Ankefar när jag var 3-4 år. Jag visste ingenting om Beatles heller, det enda bestående minnet är att vi använde ett hopprep som låtsasmikrofon och kallade den ”lattjojäjä” (från she loves you, antar jag). När jag blev äldre brydde jag mig varken om Anka eller Beatles.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; he he…

    Ullah; jag har det tvärtom lite svårt med starka takbelysningar, tänder nästan aldrig lysröret i köket. Hänger nog i från barndomen när det var så mycket spektakel om det där nya lysröret i köket. Det fick inte tändas och släckas hur som helst, fadern hade fått för sig att det kostade pengar varje gång man tände men man fick å andra sidan inte hålla det eller några andra lampor tänt i onödan. Puh.

    Fast egentligen borde jag gillat lysrör, jag har periodvis haft problem med skymningsljus, under graviditeterna kunde jag få svåra migränanfall just i brytningen mellan dags och kvällsljus.

    Ha ha, de var mycket föreställningar man gick omkring med som liten. Ska sägas att den tid jag brydde mig om Beatles var längre än den med herr Anka. Men mest brydde jag mig om John Lennon, av just dem.

  7. Telefonissan Says:

    Då är det visst inte bara jag som gått hemma i lönndom och bräkt ”Peeaaauuul”. Tror att alla de värsta diftongerna, öst som väst om Atlanten, liksom förenas i bonnlurkarnas heliga konspiration och blir lika rätt där som här.

Kommentera

