Avmagnetiserat?

Någonstans läste jag att om man har två olika såna där laddningsbara kollektivtrafikkort liggande bredvid varandra så kan de påverka varandra så att avläsningen inte fungerar. Undrar om det är det som hänt mig nu. Har haft SL-korten liggande i kavajfickan tillsammans med Västtrafikkortet. Och nu funkar SL-kortet högst en gång på tre. Annars helt livlöst.

De gamla 50-korten hade sina begränsningar. Den viktigaste var att det bara gick att köpa per kalendermånad. Men man behövde ingen avancerad teknik för att använda dem.

I Göteborg var det ännu enklare. Där hade man månadskort som man aldrig visade upp annat än om det kom en kontrollant på spårvagnen. Är det nån som minns för resten, när det satt en konduktör bak på bussarna i Göteborg? Ja, de hängde alltså inte längst bak utanpå bussen utan hade en särskild liten plats längst bak i bussen. Kan det ha varit så även i Uddevalla riktigt tidigt i min barndom?

Jag har i alla fall kvittot för laddningen kvar. Undrar om det duger som bevis.

Packar. Jag får inte med mig några egna kläder alls. Utom lilla sidennattlinnet och något enstaka underplagg. En kofta skulle jag vilja ha också. Men annat får jag gå och handla på Primark på måndag. Hoppas Mellan har kommit ihåg att köpa ett par pyjamasbyxor åt mig.

10 svar to “Avmagnetiserat?”

  1. rolf ohlson Says:

    Det stämmer nog att man skall akta sig för att lägga kort med magnetremsorna mot varandra. Västtrafikkortet är inte populärt bland resenärerna. Debattens vågor går höga här. Skall inte närmare gå in på detta, men kortet är inte så lätt att använda som konstruktörerna kanske tänkt sig. Man har tänkt alldeles för lite och stereotypt.
    Beträffande ev. busskonduktörer i Uddevalla, så har jag inget minne av att sådana funnits. Busschauffören hade en liten läderväska med myntfack på utsidan och fick själv vara konduktör. Väskan stod oftast på motorhuven inne i bussen bredvid föraren. Bussarna var konstruerade så på den tiden.
    Hoppas Glasgowresan utfaller till belåtenhet. Sommaren 1970 var jag i Glasgow en dag och åt lammkotlett. That´s it.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rolf; jäpp, jag är säker på att jag någonstans i nån broschyr har läst att man ska se upp med att ha korten bredvid varandra. Nu låg de i var sitt fodral, alltså med minst dubbla lager plats emellan. Är känsligheten så stor är det ännu ett argument mot dem. Då vågar man ju i praktiken inte ha dem i samma plånbok heller där det ju ockås bara är ett tunt lager emellan.

    Jag har ju bara använt det nya Västtrafikkortet för resor inom Göteborg, men det räcker att läsa instruktionerna för mer komplicerade resor för att känna att man helst vill avstå från att färdas i Bohuslän.

    Klart provocerad blir jag av de ”vanliga passagerare” som försvarar kortet och säger saker som ”det är ju bara att checka ut, man trycker bara först si och sen så…” Det gör mig orolig över människans anpassbarhet. Man ska inte behöva ”checka ut” och trycka på några knappar alls för att åka buss i några mil. Det är inget som helst normalt kollektivtrafikbeteende. Kollektivtrafik ska vara enkel! Jag kan ju se mig själv ensam med tre småbarn som ska av bussen i Uddevalla, en kissnödig, en spyfärdig och en som är så liten att han måste bäras av bussen. Dessutom en väska med förnödenheter (förutom vagn och ryggsäck i bagageutrymmet). Precis så var mitt resande många gånger. Härligt om jag dessutom skulle ha behövt plocka upp mitt kort och ”checka ut”!

  3. -loa Says:

    Instämmer med Rolf, tror inte det fanns konduktörer inom Uddevalla Omnibuss under min barndomstid.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisabritt säger (fast hon skriver inte själv!) att det visst har funnits konduktörer på bussarna i Uddevalla. De satt i hennes barndom, som inföll i det närmaste samtidigt med åtminstone -loas, i ett litet bås längst bak.

  5. Ullah Says:

    De där nya västtrafikkorten är inte pålitliga. De läser ibland av fel och tar betalt när de inte skall göra det, en gång trodde bussen att den var i Mölndal fast den bara var i närheten, och tog betalt för det, och i fredags när jag fortfarande var inom 90-minutersgränsen tog den betalt igen. Jag ringde dem och klagade, och då sa hon att jag skulle ringa om 48 timmar, för innan dess kan de inte göra något. Suck. Är det värt besväret för några få kronor? Jag tror trots allt det, så de märker hur fel det kan bli och förhoppningsvis gör något åt det.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; de i Stockholm är inte heller helt pålitliga. Räknade i somras ut att jag skulle ha användning av ett tredygnskort eftersom jag skulle göra några utflykter över zongränserna. Trodde ju kortet verkligen skulle räcka i tre dygn, från det klockslag jag köpt det och börjat åka, sent på eftermiddagen, men det visade sig bara gälla i tre DAGAR, dvs två och ett halvt dygn. Det blev ett dyrt köp eftersom jag gjorde flera resor just den där sista dagen och tvingades köpa först en sms-biljett och sedan en ny remsa.

  7. Ullah Says:

    Vad dåligt!

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja, och jag var för stressad för att ställa mig en halvtimma i kö på SL för att klaga.

  9. Malin Says:

    Fast nya Access-korten i Sthlm bygger väl på RFID-teknik?
    Nu helt OT: såg en snygg kortare kavaj på Åhléns med långa ärmar. Det var Åhléns (?) märke Frk.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Malin; jo, så är det väl. Men lik förbenat har jag läst någonstans att det kan bli felläsning om man har kort liggande bredvid varandra.

    Ska kolla på Åhléns!

Kommentera

