Två räta två aviga men från vilket håll?

”Sticka först en provlapp” stod det i de gamla stickbeskrivningarna. Aldrig! Det spännande var ju att dra iväg över första varven och se hur det blev. Jag var övertygad om att glädjen skulle förtas om jag fjantat iväg några centimeter över 25 maskor först.

Jäpp, det blev några upprepningar med åren. Men inte så många som berodde på provlappsbrist.

Nu har jag gjort en. Hade ju förstås varit bättre om den skapats innan jag hunnit sex cm upp på bakstycket, men sex cm är ju ändå bara just sex cm.

Tidens stickbeskrivningar är slarvigare och mindre pedagogiska än de var förr. Lämnade inget åt slumpen.

Ingen sport att sticka efter beskrivning? Nä, kanske inte. Men nu var jag inte ute efter den kreativa processen, ritandet, räknandet, beräknandet. Jag ville ha en kofta i ren ull, ville testa att sticka igen. Eftersom jag inte stickat på ett tag har jag inga mått i händerna, så att säga. Det är bra om någon har gjort grundjobbet.

Och jag har sanningen att säga aldrig varit riktigt kreativ. Plocka ihop lite mönsterbårder, kombinera färger, göra en extra uddkant eller så, men annars nej. Jag räckte inte till i klädskapandet heller. Jag ser det tydligt nu när jag ser Mellan arbeta. Hon gör på ett annat sätt. Det är massor med små provlappar och skisser.

Sen ska säga att stickandet och virkandet skiljer sig åt en del. Virkandet är mer formbart efter hand. Stickandet kräver mer exakthet från början. Det sa garnförsäljaren också, så det så.

På Karins Garn köpte jag mina första garner. Tomatröd var den första sticktröjan, tror systern gjorde en likadan ljusblå. Jag skulle kunna plocka fram garnnamnet ur minnet. Man lade undan garn, hämtade ut ett eller två nystan åt gången, det kunde nog bli ett uppehåll mitt i en tröja om pengarna inte riktigt räckte till att hämta ut lika fort som man stickade. Ett system från en anna tid, men jag tror det höll i sig ganska länge.

Tre centimeter har jag hunnit nu. Det ser bra ut. Men jag har dålig uppbackning hemifrån. Pojken stirrade storögt igår. Han är tämligen övertygad om att jag inte pallar fram till färdigt plagg.

2 svar to “Två räta två aviga men från vilket håll?”

  1. Telefonissan Says:

    Jo – virkning o stickning är ungefär som skillnaden mellan bagare och konditor. Hade nog passat bra som konditor f.ö. Kanske kan man bli det i nästa fas av livet?

  2. Annaa M Says:

    Telefonissan; å andra sidan finns det hel del avancerat finbageri…

Kommentera

