Åldersdiskriminerande bloggpris!

Funderar på det där med 50+bloggar. En omröstning är utlyst.

Och kommer fram till det enda rimliga, nämligen att hela idén är befängd. Eftersom den helt enkelt är åldersdiskriminerande. Den bygger på en idé om att vi som är 50+ inte kan ha något att säga i den vanliga bloggvärlden eftersom vi är just äldre och utanför dagsdebatten. Vi förväntas föra en egen debatt som inte rör någon annan. Vilket gör att vi inte kan komma i fråga för andra utmärkelser.

Vi är inte i arbete och kan därför inte säga något om en vanlig dag på jobbet.

Vi klär oss inte i annat än praktiska hemmakläder med gott om plats för inkontinensblöjan eftersom vi ju alltså inte är ute i arbetslivet och har därför inget att säga om kläder och mode.

Vi har enbart vuxna utflugna barn som vi för länge sedan glömt hur de gjorde när de var tonåringar, vi kan bara bidra med söta bilder och lite lall om våra barnbarn. Om vi nu behärskar tekniken att lägga in bilder i bloggarna.

Vi har naturligtvis inget att säga om dagspolitiken, där behövs ingen motivering. Har man fyllt 50 står man utanför politiken. Det är väl allmänt känt?

Vi följer inte heller kulturdebatten och har inte kläm på utbudet så vi kan inte diskutera litteratur, film, teater, musik med andra yngre bloggare. Vi förstår ju inte riktigt allt det där moderna som händer omkring oss.

Och så vidare.

14 svar to “Åldersdiskriminerande bloggpris!”

  1. Evis Says:

    Med tanke på när folk skaffar barn nuförtiden har man väl knappast utflugna barn vid 50+, snarare just tonåringar.
    Jag som hade tänkt rösta på dig och allting.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; när jag var 51, dvs 50+, var mina barn 13, 11½ och 10. Hade alltså tonåren långt bakom sig och var för länge sedan utflugna. Basta!

  3. Rutan Says:

    Men var är denna tävling utlyst? Undrar jag medan jag pysslar med katt och pelargonier.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jag har inte länkat vidare för att se var upphovet är, men Mymlan slår på trumman för den i sin bloggkrönika. Nu ska jag masa mig upp ur datorgungstolen och ta mig en kopp kaffe medan jag väntar på att sonen kommer hem och slår på skrivaren, den knappen sitter för långt bort för att jag ska nå den.

  5. Anna Says:

    Brrr, det kröp i skinnet på mig när jag läste om tävlingen ”spännande livsöden” ”gripande berättelser” eller hur det nu var. Men när jag tittade på vilka som var nominerade tänkte jag att nomineringarna i sig själva kanske kan ändra det där. Att det inte är en massa människor som skriver märkliga berättelser om sina katter (förlåt fördomen, baserad på min egen galna moster. som iofs är 70+ och inte bloggar), utan alldeles vanliga bloggar i alldeles vanliga ämnen.

    Icke desto mindre håller jag med om att det är en märklig och ”klapp-på-axeln”-liknande separatistisk gest.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Anna; jag gissar att om spännande livsöden och gripande berättelser ska styra så är det också sådana bloggar som kommer att belönas. Krypa i skinnet är bara förnamnet!

  7. frktjatlund Says:

    Vilken tur att jag aldrig fick ändan ur vagnen och nominerade dig, som jag tänkt. Det kanske var något undermedvetet som varslade om reaktionen. Flera av kommentarerna hos Mymlan på Aftonbladet var i samma anda som din.

  8. frktjatlund Says:

    Och jag kan hålla med. Det är lite som ”Bra för att vara svensk” över tävlingen.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; och Mymlan blev tjurigare och tjurigare, för hon tyckte ju det här var så jättebra. Varför inte pris för gamlingar när man har för riktiga bloggare?

    Vitsen med att nominera mig hade möjligtvis varit att länka in fler i den här diskussionen. Nu kommer alla nominerade att vara så tacksamma över uppmärksamheten.

  10. Ullah Says:

    Jag håller med er om att det är urlöjligt, men till Mymlans försvar måste jag säga att det ju inte är hon som hittat på tävlingen. Jag tror att hon tänker sig att man kan hitta på tävlingskategorier i det oändliga, om man har lust. Och har nu en sida för ”femtioplussare” (vilket vedervärdigt ord) hittat på en sådan tävling så kan man ju anta att de har sina orsaker till det. De kanske känner sig undanskuffade och vill få lite mer uppmärksamhet, vad vet jag.
    Annars håller jag som sagt med er, och en av fördelarna med internet är ju att man kan mötas på olika sätt utan att genast stoppas in i olika kategorier, eftersom ingen ser en och kan döma en efter utseendet och åldern.

  11. vildhunden Says:

    Jag tror att det som är svårt att acceptera är att som 50-plussare så är man passé och räknas inte ute i ”samhället”. Ja, vissa direktörer och företagsledare räknas förstås men inte det ”vanliga folket”. 😦
    Jag tycker tävlingen kan döpas om till ”I dödens väntrum – en bloggtävling för femtioplussare” 😉

  12. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men hon var väldigt pigg på att föra vidare informationen och försvara priset mot kritikerna.

    Precis så, om nu samhället i övrigt ålderskategoriserar så är ju just internet ett ställe där man kan mötas över gränser. Jag var ju starkt kritisk till blogg.se som låtsades som om alla bloggare var unga och gick därför över till wordpress med min blogg. Något som jag inte ångrar, är gladare när jag slipper bloggesses fåniga startsida.

    Vildhunden; som Ullah säger ovan så är t ex bloggen ett ställe där ålder inte har så stor betydelse som i resten av samhället. Ja, jag vet, på arbetsmarknaden finns det inte mycket till övers för den som är över 50+ men trots allt finns i arbetsliv, politik och kulturliv en förfärlig massa människor mellan 50 och 65 och däröver. Det är löjligt att bunta ihop alla över 50 som ett allmänt åldringsgäng. Som yrkesarbetande tonårsförälder har jag vissa dagar betydligt mer gemensamt med en 37-åring i samma situation än med en som bara är ett par år äldre än mig men som har en helt annan vardag, men en annan dag kan jag ha viktiga saker att diskutera med en 77-åring.

    Så länge vi har ett yrkesliv som varar till 65 och en värld som till största del styrs av människor över 50 så finns det ingen anledning att acceptera rollen som överbliven för att man fyllt 50. Men jag förstår förstås din tanke med att döpa om omröstningen…

  13. -loa Says:

    Vi sistagångsbloggare, +67, får väl fotsätta att göra så gott vi kan, med eller utan bloggpris. De flesta av oss är ju inte i arbetslinjen, så mycket att orda om har vi ju inte. Mest bara om våra bouletävlingar och en eller annan pensionärsdans kl 13:00 en torsdag.
    Det är tydligen den enda ”kultur” vi ägnar oss åt?
    Är det så?

  14. Annaa M Says:

    -loa; jäpp, och så kan ni berätta gripande berättelser.

Kommentera

