En brittisk jobbundran!

Nu kommer en liten brittisk undran till läsarna där borta, Lillan, Ros och andra, och som jag inte tar på mail för den kan ha intresse för andra;

Goda vännens dotter bor och jobbar i London. Först på en pub där hon hade en vanlig anställning, nu på ett kafé där hon på arbetsgivarens uppmaning enligt modern jobbar som ”self employed”. Jag försöker googla och kan inte finna något annat än att det innebär någon typ av egen företagsamhet.  Flickan i fråga säger dock att det bara är en annan typ av anställning men på mer osäkra villkor. Hon har t ex inga reglerade arbetstider utan får rycka in lite hur som helst.

Jag anar mig till att det är en arbetsgivare som vill spara in pengar på arbetsgivaravgifter och försäkringar. Eller finns det helt enkelt något som är något mitt emellan det vi i Sverige kallar ”anställning” och ”företag” och där man inte själv måste betala in skatter, sociala avgifter, försäkringar etc?

11 svar to “En brittisk jobbundran!”

  1. Lotta K Says:

    I USA betyder det i praktiken bara att man själv skall (uppskatta och) betala in skatt. Man behöver inte ha något registrerat företag. Men arbetsgivaren kommer ju undan skatt, avgifter, och pension, så inget av det kommer en till del. Och så är man ju inte anställd, så om man inte har upprättat något kontrakt så har man nog ingen uppsägningstid heller.

  2. Lillan in Cornwall Says:

    Vet inte hur det är numera men det var ungefär som Lotta beskriver det här också när jag senast arbetade utanför hemmet för 25 år sen.
    Fast i mitt fall ville myndigheterna inte acceptera att jag var självanställd och det blev ganska rörigt.

  3. cruella Says:

    Det Lotta beskriver låter ungefär som när man frilansar här hemma utan F-skattsedel.

  4. Ros Says:

    Precis som i Sverige så uppmuntras eget företagande som ett sätt att få fler i arbete. Det är relativt enkelt att bli self employed av enklaste sort och det betyder i stort sett ungefär att man kan sälja varor/tjänster och själv stå för skatteinbetalningar, försäkringar och sånt.

    Jag är ju delaktig i ett limited company, det är mer komplicerat, men både J, N och C är self employed beroende på att det bäst passar de verksamheter de bedriver (du kan ju gissa vem som sköter deras ekonomi!). N&C har något som kallas partnership.

    Men för mig känns det lite udda att en ung tjej som jobbar på kafé av arbetsgivaren skulle påtvingas att bli self employed. Vi har en tjej som jobbar timmar och dessutom extraanställda ibland och det är inte tal om något annat än anställningar.

  5. Ros Says:

    Förtydligande; den enklaste formen av self employment liknar i stort det som i Sverige kallas enskild firma, dvs den enklaste formen av eget företagande. Så svaret på din fråga är så vitt jag kan se nej.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tack alla! Och så vitt jag vet så innebär enskild firma att ägarens ekonomi är oskiljbar från företagets, det torde vara samma i UK.

    I Sverige kan man ju både ha enskild firma och ha en anställning, jag gissar att det är samma sak där.

    Fast Cruella, som frilans utan F-skattsedel i Sverige så betalar arbetsgivaren sociala avgifter och betalar in skatt. Man kallas på försäkringskassespråk för uppdragstagare. Jag är en sådan.

  7. cruella Says:

    Jag blandade ihop det lite. Känns helt konstigt, som flera skriver, att man ska vara self-employed när man timjobbar på café. Din inledande misstanke, om någon som vill slippa allt utom att möjligen betala en faktura, känns tyvärr välgrundad…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag tycker också det känns klart tveksamt. Jag antar att det är i England som på Irland att det är dåligt med facklig organisering också på såna ställen så det inte finns någon annan än chefen att fråga om rättigheter och skyldigheter.

  9. Ros Says:

    Ja, man kan ha både en anställning och vara self-employed. Generellt är väl allt kanske lite luddigare här, oseriösa arbetsgivare kan uppenbarligen slänga ur sig ”men då får du ta jobbet som self employed” utan att kräva in registreringsbevis och sånt.

    Men egentligen är regelsystemet i stort sett det samma som för enskild firma i Sverige. Du ska vara registrerad self employer, du ska betala in din egen skatt och andra avgifter och du ska inte ha bara ha en enda arbetsgivare och hos den jobba under anställningsliknande former.

    Sole traders anlitar förstås även vi för avgränsade uppdrag.

  10. Danne Says:

    Jätteroligt med era kommentarer .
    Jag har samma för att gå vidare i livet

  11. Danne Says:

    Hej

    är du där
    har jobbar med info
    sen 1981
    även med datorer
    är in. kan svara

Kommentera

