Klarar inte spriten

Mellan var väl inte så där himla uppåt efter sin första visning i Glasgow. Visserligen hade hon lyckats knipa de tre bästa modellerna, eller de som mest liknade vad hon kallade modeller och som dessutom kom i hennes plagg. Men vad hjälpte det. Det andra som visades var mest exempel på medioker brittisk smak, tyckte hon. Både  vintage-modet och det nydesignade. Men nu var ju publiken brittisk och kanske inte precis den mest inriktade på ny design och föredrog sålunda det mer traditionellt brittiska.

Men för sjutton, hon har efter några månader i landet och utan några kontakter i branschen lyckats komma med på en visning. Det är väl inte så illa.

Tyskan går fortfarande bra. Undrar när hon kommer att upptäcka grammatiken.

Min dag har varit lång och hård. Hann inte klart fast jag inte slutade jobba förrän framåt halv tio. Tänkte dimpa ned med en rejäl g&t framför TV:n och diskutera Pojkens whiplash-onda. Bra avslutning på en rätt tung måndag (jag har förlorat ett halvt frilanskontrakt, ska väl vara glad att ha halva kvar men det är lite svårt i dessa tider) tänkte jag men tyckte drinken var jäkligt mesig. Funderade på hur luttrad på alkohol jag blivit och höll god min, drack långsamt och lagom eftertänksamt, rätt gott i alla fall. Funderade på att  unna mig en påfyllning, när jag nått botten. Det fanns ju en skvätt tonic kvar, synd på de dyrbara dropparna, de skulle vara avslagna imorgon. Då upptäckte jag att all den uppätta spriten stod kvar i mätglaset. Jag hade  druckit en långsam t&t med is och citron.

Som mätglas använder jag bottendelen av min gamla amningspump. Bra grejer, inte en repa. Kan bero på att jag bara har sprit som behöver mätas hemma högst en gång om året. Lika bra det, alldeles uppenbart är ju att jag inte klarar spriten. Inte ens att hälla upp den.

4 svar to “Klarar inte spriten”

  1. -loa Says:

    Det blir billigare att ”sprita” enligt din t&t-metod – åtminstone fram till att du tar till amningspumpen.

  2. åsa Says:

    Är det det som kallas ”spritmissbruk”?
    Ha dé!

  3. Fritt ur hjärtat Says:

    Haha jag trodde diu skulle skriva om KD. Själv har jag nämligen den underbara rubriken ”KD tar till spriten”.(i huvudet) Men sedan har jag inte orkat skriva mer. Inlägget om SD gjorde mig så trött.

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa; det jämnar säkert ut sig i långa loppet…

    Åsa; jäpp, det tror jag man kan säga!

    Simone; man blir trött av både sprit, KD och SD.

Kommentera

