Bekvämt tillbakalutad tidsbesparing

Så där, nu har jag tillbringat tre timmar i TV-soffan bekvämt tillbakalutad med katterna omkring mig.

Mitt på blanka vardagen?

Jäpp. Konferens om miljömål för riksdagspolitiker. När jag fick höra att jag bara skulle få sitta som ”allmänhet” på läktaren – snorkigt svar från riksdagskansliet – trots att jag har ett uppdrag i sammanhanget bestämde jag mig för att lika gärna lyssna hemma. Sparade in massor av tid och fikaminglet antar jag att jag inte fått delta i ändå.

Funderar på små saker. T ex varför det blivit populärt bland gråhåriga damer att färga in nåt slags utväxt närmast hårbotten. Är det för att man ska tro att det grå egentligen är färgat? Ser väldigt konstigt ut på en del. Och så funderar jag på hur man tänker när man ska tala på konferens mitt i mörkaste oktober och klär sig i liten holkärmad sommarblus. En föredragshållare talade om varför hon valt just sin klädsel, det tycker jag var roligt. En annan hade som vanligt sin sjal konstlat draperad, slut med sånt nu, skulle jag vilja säga, inte bra att bli hon med sjalen.

Herrarna hade kostymer.

Ämnet för dagen? Äh, det pratar jag nog mycket om i andra sammanhang.

6 svar to “Bekvämt tillbakalutad tidsbesparing”

  1. cruella Says:

    Har du inte pressackreditering då? Vet ju att reglerna är striktare nu än förut, men ändå. Och då får du ju fika.

    Första året på tre-fyra som jag inte skrivit delar av miljömålsseminariet. Brukar vara rätt kul och det dimper fram lite bekanta också rätt vad det är:-) Trevligt med frågor som har en relativt bred förankring.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; nu var det ju inte för fikat som sådant utan att få en chans att använda pausen till att mingla med folk som jag har en massa beröringspunkter med i de här frågorna. Möjligtvis var iofs fler av dem också förpassade till läktaren så det kanske hade blivit riktigt trevligt där uppe. Nä, i de här sammanhangen är det inte just bevakande journalist som jag uppträder som. Gäller att hålla ordning på sina taburetter. Väldigt glest var det i bänkarna i alla fall!

  3. cruella Says:

    Haha, nej, den som kommer enbart för fikat lär bli besviken;-)

    Jag menade just det, att du kunnat använda presslegget och på så sätt få tillgång till minglet.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; men jag är så förtvivlans rättskaffens, utnyttjar aldrig mediastatusen när jag inte jobbar – utom på bokmässan förstås! Fast där vet man ju aldrig riktigt om man jobbar eller ej.

  5. cruella Says:

    I det aktuella fallet skulle jag inte ha några betänkligheter. Ändamålet helgar medlen etc. Och det måste ju på riktigt vara svårt att dra gränsen ibland?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; nja, jag är nog rätt bra på det där, inte blanda ihop. Man får se upp så inte ens trovärdighet ifrågasätts.

Kommentera

