Hur blev det på detta viset?

Nähäpp, säger god vän som tillhör en av de sk riskgrupperna för influensan, inte ska han vaccinera sig ”för alla människor blir ju så fruktansvärt sjuka av vaccinet”.

Jäpp, säger jag, och i Norge och Irland dör folk som flugor av influensan.

Nej men säger, god vän, det gör dom ju inte, det rör sig ju fortfarande om under tio dödsfall!

Jaha, säger jag, och hur många känner du som blivit fruktansvärt sjuka efter vaccinet?

”Jag hörde om en som fått 39 graders feber i en dag och så hade han ont i armen efter sticket.”

Sa vännen och förstod inte alls varför jag stönade högt.

Själv förstår jag inte hur det blivit med hela den här influensadebatten.

10 svar to “Hur blev det på detta viset?”

  1. Evis Says:

    Jag undrar också – och blir rätt orolig, eftersom just de här människorna kan vara de som sprider det vidare så att det drabbar mina barn eller mig själv med mitt kassa immunförsvar och jag tycker kanske inte att det är okej att utsätta andra för livsfara för att slippa en eventuell feber.

    Om folk hade resonerat på det sättet på 1800-talet så hade vi fortfarande haft smittkoppsepidemier.

  2. Annaa M Says:

    Precis. Det tjatas om kvicksilver också, bland människor som skulle kunna ta reda på fakta. En dos vaccin innehåller ungefär lika mycket kvicksilver som man får i sig med normalföda på en vecka. Lassar man in några portioner gädda och gös då och då så kommer man snabbt upp i betydligt mer.

    Lite oroväckande på Irland just nu, 7 000 nya fall i veckan. Fem personer har dött i själva republiken senaste veckan, hur många i Norr vet jag inte, men bara i Derry har det dött två tjejer i samma klass.

    Vådan av självständiga landsting ser man för övrigt i Sverige just nu. Ett landsting har valt att gå emot strömmen och vaccinerar gamla först och inte de åldersgrupper som haft mest smittade!

  3. Lotten Says:

    Jag tycker hela debatten urartat fullständigt, där media ena dagen katastrofrapporterar dödsfall i influensan, nästa dag de som dött. Damn if you do, damn if you don’t… Hur ska folk veta?

    Gudskelov att inte fler resonerar så här kring övriga vaccineringar! Läste någonstans att i vissa delar i centrala Stockholm var antalet som tog MPR vaccinet nere i dryga 70 %. Orsaken var förstås ”larmen” om att barnen fick autism av vaccinet. En rapport som kritiserats ivrigt, men det var ju inte lika intressant att skriva om…

    Nej, här ska det vaccineras. Om vi nu hinner innan influensan kommer. Just nu är vaccinet slut i länet. Inte ens riskgrupperna är vaccinerade. Här har man låtit folk själva definiera om de är i riskgruppen (inte barnen – de har barnkliniken kallat). Hörde intervjuer på lokalradion. En man menade att han var i riskgruppen eftersom alla som dött var i hans ålder. Han var 24 år. Utan någon kronisk sjukdom eller annan orsak än åldern…

  4. Annaa M Says:

    Lotten; jag tror dessvärre att vi här inte bara har att skylla på media utan faktiskt även till åtminstone en del på bloggvärlden och kommentarsfunktionerna under artiklar på nyhetssajterna. Där har förståsigpåarna och skeptikerna dykt upp från första dagen. Det finns bloggar om är försvinnande lika myndighetsinformation men som bara handlar om att ifrågasätta först själva pandemin, sedan vaccinet.

    Reaktionerna på den nya influensan är obehagligt lika de som klimatskeptikerna står för. Samma typ av konspirationsteorier, att det ska finnas någon sammansvärjning som vill ha ”kontroll” osv. Spelar på samma strängar, människors rädsla för att det bestånde ska falla sönder.

    Av de som dött hittills har så vitt jag förstått av statistiken merparten haft bakomliggande orsaker. Men det finns också en relativt liten grupp yngre tidigare friska. Det är speciellt med den här influensan och går inte att trolla bort med statistik.

  5. Tricky Says:

    Det har blivit något slags personligt ställningstagande och som så ofta utgår det bara från ”vad som är bäst för mig själv” dvs jag vill inte ta risken att bli sjuk av vaccinet och ytterst få tänker ens på att det faktiskt handlar om att stoppa upp smittan.

  6. Tricky Says:

    ….men herregud ”stoppa upp smittan” hahaha var ska man stoppa upp den då kanske ? Förlåt mitt undermåliga språk.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; ha ha, vi förstod nog vad du menade! Och du har nog rätt. Detta att det blivit lättare att skaffa sig information verkar inte ha gjort människor mer informerade utan bara mer förvirrade.

  8. ullrika Says:

    Evis sätter ord på mina känslor också. jag är skrajsen, och arg, på de själviska som väljer bort ett par dagars muskelvärk (de som gnäller mest är väl de som aldrig haft en ordenlig träningsvärk? värre är det oftast inte) och möjligen svaga influensasymptom. jag lovar er att skulle jag stöta på en endaste ovaccinerad som mopsar sig och tycker han är smart så ska jag stoppa upp både det ena och det andra i honom. förutom smittan då, eftersom han/hon isf riskerar sprida den vidare.

  9. Ullah Says:

    Jag vill gärna vaccineras. Hur skall man bära sig åt för att det skall bli av?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; kan bara instämma!

    Ullah; här kollar man på vårdguiden. Fick just se att vår lokala mottagning bara har 50 doser kvar och fortfarande bara vaccinerar riskgrupper. Hoppas de får in ny vaccin till nästa vecka då de tänkt börja med resten.

Kommentera

