Bögvardag i Uddevalla

Ikväll såg vi Uddevalla på film igen, det var roligt, tyckte jag. Pojken som redan innan var på risigt humör blev dock inte gladare av mina Uddevallarop. Han tyckte inte det var mycket till Uddevalla, några vyer från söder, Södergatan österut, och så Kungstorget i lite ovanlig vinkel (så man inte skulle se kyrkan och klocktornet förstås). Och så villagatsvyerna som jag hävdar är från norra delarna av stan men som han trodde var en kuliss eftersom himlen såg så konstig ut och ljuset inte stämde. Någon har tidigare nämnt här vilken gata det är, så det tror jag på.

Pojken tyckte i rationellt fyrkantig pojkighet att det var fånigt att blanda ihop olika stadsmiljöer i stället för att hålla sig till en enda. Jag försvarade tilltaget med att filmen inte skulle handla just om människor i Uddevalla utan människor någonstans i Sverige, och då blir det bättre att blanda olika miljöer. Dessutom måste man väl blanda och ge lite mellan de där städerna som ligger närmast filmstudion i Trollhättan, annars är miljöerna snart utslitna. Samma snutt av Södergatan som i den här filmen har för övrigt använts i ett Albert och Herbert-avsnitt också, fast då hade man släpat dit en död häst. Och så skulle det väl föreställa Göteborg?

Filmen, Patrik 1,5, tycker jag fortfarande är rätt ok. Pojken också, han satt kvar fast han hotade gå efter fem minuter. Han tyckte Gustaf Skarsgård var trovärdig och utropade flera gånger hur mycket han liknande en person i vår nära bekantskapskrets. ”Fast inte fullt lika mesig.” Det är rätt bra betyg. Själv tycker jag ju fortfarande den andra rollen är roligare för att den inte är så mycket schablonbög.

Sen sa Pojken något som jag inte hört någon säga förut om just den här filmen. Att själva huvudpersonen inte var trovärdig. Stämmer inte i utseende och uttryck. Tänk, det har mina barn ständigt sagt om framförallt tonårsgestaltningar på svensk film; inte trovärdigt. Även tonåringar beskrivna i litteratur; inte trovärdiga. Egentligen bara Fucking Åmål som fått godkänt.

Rubriken satte jag bara för att locka hit nyfikna.

9 svar to “Bögvardag i Uddevalla”

  1. Gunnar Klasson Says:

    Nackdelen med alla filmer som spelas in i Uddevalla är att man hela tiden kollar efter var i staden de har spelat in, vilket gör att man inte följer med i handlingen lika bra.
    Och åtskilliga gånger har jag blivit uppringd av folk från filmbolag som vill ha tips om inspelningsmiljöer. Ibland har tipsen använts, oftast inte.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Gunnar; precis, och så irriterar man sig på att det plötsligt inte alls är Uddevalla utan t ex Vänersborg i stället.

    Kul att just Södergatan anses som en så bra miljö. Tror mig ha sett även andra snuttar därifrån.

  3. Ullah Says:

    Jag minns den där barnserien Mimmi på tv som var inspelad i Kungälv. Jag satt och retade mig på att flickan gick förbi fästningen på väg hem från skolan (helt tokigt) och sådant. Jag tror det händer ganska ofta. Jag såg en annan film där det skulle föreställa att de var i Rom, men det var helt fel hus och färger. Det finns fler exempel.

  4. Annaa M Says:

    Ullah; ja det minns jag också, att jag retade mig på Mimmis skolväg! Finns en film inspelad i Dublin där taxin kommer åkande från fel håll från flygplatsen för att man ska få en sightseeing-tur men man blir bara galen!

    Ja det finns massor med exempel.

  5. Fritt ur hjärtat Says:

    I ”Bäst i Sverige” står en mamma i fönstret på skogslyckan och ropar på ungarna som svarar på stjärngatan…

  6. -loa Says:

    Har kommit hem precis nu från en Uddevallahelg. Såg vare sig bögvardag eller böghelg där men väl Södergatan.
    Känd från bio.

  7. Annaa M Says:

    Simone; så där är det säkert alltid. Utom Klassfesten, tror jag, den är väldigt autentisk, inspelad här ute. Fast jag undrar hur det är med t-banan, kliver dom verkligen på vid rätt station, måste kolla.

    -loa; bögvardagen är ju inte så lättsedd, den försiggår ju i stort lugn på villagatorna i de norra stadsdelarna, det har vi lärt oss från filmen. Väldigt lite lack&läder i Uddevalla, åtminstone i offentligheten. Har för lite lokalkännedom för tillfället för att veta var det händer spännande saker. Orgier, svartklubbar och sånt.

  8. Lillan in Cornwall Says:

    På 90-talet gick det en detektivserie på brittisk tv som hette Wycliffe. Alla avsnitten spelades in här i Cornwall och en av dem i vår by.
    Det var hemskt svårt att följa handlingen när huset där en bekant bodde plötsligt förvandlats till polihögkvarter; puben fått en helt annan ‘landlord’ som sålde öl till enbart främlingar. 🙂

    http://www.itv.com/ClassicTVshows/crime/Wycliffe/default.html

  9. Annaa Mattsson Says:

    Lillan; ha ha, jag förstår. Hade en gång tänkt följa i Ryan´s Daugter´s fotspår längs stränderna i Kerry. Det ska jag säga blev jäkligt svårt, så snabba fötter har ingen!

    Så det är väl samma sak, var man än spelar in. Förvirring!

    Men det vore roligare om man i eftertexterna på svenska filmer tog med var de är inspelade. Gör man ju ofta t ex i Storbritannien.

Kommentera

