I alla fall en krans på dörren

Hamnade i en diskussion om Halloween häromdagen. Personer som ivrigt hävdade att Halloween och Allhelgona är på samma dag, alltid. Nej, inte i allmänhet, men i år eftersom den 31 oktober infaller på den lördag som ligger fast i almanackan som Alla Helgons Dag.

Halloween är   däremot alltid sista oktober. Oberoende av veckodag. Katolska kyrkan införde visserligen All Saints Day den 1 november på 700-talet för att ge alla helgon som inte hade en egen dag en gemensam dag. Den skulle också ersätta Samhain, det hedniska firandet som kelterna ägnade sig åt. Men det folkliga firandet av Samhain fortsatte i den västliga europeiska övärlden. På 1000-talet gjorde kyrkan ett nytt försök med All Souls Day den 2 november i utrotningssyfte av Samhain. Som förstås bestod.

Halloween är alltså inte en amerikansk tradition från början utan togs med till USA av irländare som utvandrade på 1840-talet. Däremot var det i USA som pumpan kom in i bilden i brist på kålrötter och senare seder som ”trick or treat”.

Det finns alltså traditioner nog för att fira både allhelgona och halloween bredvid varandra. 

Festar gör man förstås vilken dag man vill, det finns ingen som hindrar folk att äta julbord i advent.

Men sk man ut och tigga godis bör man hålla sig till själva halloween! Precis som man inte springer omkring och lussar halva december eller för säkerhets skulle klär ut sig till påskkäring varje dag i påskveckan. Vilket iofs man verkar göra nu för tiden.

Om vi ska ha godis hemma för eventuella påringningar är tveksamt. Förra året kom det inga alls, kanske har den traditionen som aldrig fick fäste redan ebbat ut.

Vi sätter i alla fall upp vår höstkrans med spöken och fladdermöss och spindelväv på dörren och hänger konstgjorda löv över spegeln i hallen. Kanske redan imorgon, dvs senare idag, som är Mellans födelsedag. Vi och vi.

4 svar to “I alla fall en krans på dörren”

  1. Evis Says:

    Jag skulle i år för första gången komma iväg på en Halloweenmaskerad, men dels verkar det vara för få som vill komma, dels blev jag inbjuden till ett mycket improviserat femtioårsfirande av en mycket god vän. Möjligen kan jag kombinera, då det ena är i Kålltorp och det andra vid Korsvägen.

  2. Fritt ur hjärtat Says:

    igår bestämde jag mig för att köpa något ”pumpigt”. Gärna keramik för ljus eller så. Inte en enda butik hittade jag som hade något alls för Halloween. Leksaksbutiken har korgar utanför men knappast det jag tänkt mig. SÅ har det gått med vårt firande alltså, det är påväg att försvinna.
    Är bjuden till vännen P på lördag, tänk om jag sulle klä ut mig….

  3. frktjatlund Says:

    Barnbarnen halloweenade redan i slutet på förra veckan. Det var nog för att årets höstlov kom emellan.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; synd, det är ändå lite kul att klä ut sig. Kombinera två kalas brukar bli lite körigt, men bättre två kalas än inget! Funderar på om jag ska ta min gamla djävulssvans under kjolen på kalaset jag ska till på lördag. Stort kalas, väldigt stort kalas.

    Fritt; nä, det verkar som om luften gick ur Halloween totalt. Tur vi har kvar vår fina keramikpumpa i naturlig storlek.

    Tjatis; kul att man fortfarande firar lite på dagis och fritids i alla fall, det behövs något innan julsångerna. Julandet har definitivt kommit igång tidigare i år och det beror nog just på att det är ont om Halloween. Å andra sidan, i de stora livsmedelskedjorna i UK låg h-godis och julgodis bredvid varandra redan i början av månaden.

Kommentera

