Var gömmer sig talangerna?

Funderar på när jag ser Idol; alla känner vi väl eller har känt någon som ”sjunger jättebra”. När jag gick i realskolan fanns det minst tre tjejer på min lilla skola som sjöng med band, uppträdde på torget på Barnens Dag (dåtidens Stadsfestival) och sånt. Dessutom hade vi dem som inte nedlät sig till sånt utan bara sjöng till gitarr på privata fester. Uddevallaborna i min generation minns väl Carin, den udda flickan med änglarösten. Och Inger! Starkaste rösten i gymnasiekören. (Hennes son blev i alla fall stjärna sen!)  Plus alla andra som sjöng hyfsat. Hoppar jag några år upp och några ner så blir det ännu fler.

Likadant är det överallt. Och då infinner sig ju frågan, varför är det så många i Idol som är så halvkass?

Är det så jäkla svårt att urskilja talanger när man ser dem? Jag fattar att man inte bara går efter bra röst. Men med tanke på hur många det måste vara som har just bra röster, så borde det inte vara så jäkla svårt att hitta tio som har både röst och star quality.

Eller är det helt enkelt bara fel talanger som söker till Idol? Eller fel jury som väljer ut? Eller är TV så skoningslöst i sitt avslöjande av skavanker?

Ikväll var det en deltagare i Idol som var riktigt jäkla kass, han blev tyvärr kvar, och några var knappt mediokra. Någon utropades löjligt överdrivet till världsstjärna. Andra var lite kul att se på. Men inte mer.

Men kanske ska man nöja sig med Darin och Amanda Jensen. Man kanske inte ska begära mer av Idol?

Jag röstade på Eddie en gång till. För att rädda kvar. Söta tjejer som inte kan ta ut svängarna finns det redan 20 av på dussinet. (Det där skulle mina barn haft en åsikt om. Jag bjuder på den.)

 

Kommentera

