Kvinnor och alkohol, igen

Så till något helt annat.

Väldigt mycket går i skov. Inte bara vissa sjukdomar. Även ämnen för artiklar och reportage i tidningar. Dessvärre är det ofta med dem som med en del av de där skovsjukdomarna. För varje skov blir allmäntillståndet något sämre. Men patienten vänjer och inrättar sig. Den har ju inget annat val.

Nu är återigen kvinnor och alkohol på tapeten på diverse sajter.

Ska först sägas igen att jag visserligen anses alkoholliberal men att jag fullt och fast inser alkoholens skadeverkningar. Jag har sett 19-åriga tjejer med tydliga alkoholskador, framförallt i den där myspuskulturen där en dotter bor och där det enligt traditionen inte anses kvinnligt att dricka öl och det inte finns någon vinkultur, så tjejerna går på vodkan direkt. Jag har tidigt haft ett tydligt larmbudskap till mina döttrar; håll er för helvete ifrån den vita spriten! Den är livsfarlig för att den är så lättdrucken. Drick öl om ni ska dricka något alls.

Det var det. Sen till saken. Jag är så infernaliskt trött på att även kvinnor som ”menar väl” framhärdrar i en fördomsfullt generaliserande bild av kvinnor och alkohol.

1. Alla kvinnor som tar sig ett glas alkohol ensamma gör det enbart för att dämpa ångest. En riktig kvinna firar inte, kopplar inte av i sin ensamhet med ett glas. Hon bara lider och dämpar.

2. Allt ensamdrickande i hemmet, från en slatt av matlagningsvinet till en avec till kaffet är smygdrickande.

Det är bara män som kan hantera och bli till freds med ett par enheter alkohol ensamma i TV-soffan på fredagskvällen. Antar jag?  Kvinnor bör i stället för att ta sig ett glas rött till oxfilén se till att skaffa sig en man. Då blir hon lycklig och kan dricka sansat och socialt med honom. För kvinnor som lever tillsammans med män, de blir ju aldrig alkoholister, för de har ju ingen ångest utan lever lyckliga i alla sina dagar. Om man nu ska generalisera.

 

13 svar to “Kvinnor och alkohol, igen”

  1. cruella Says:

    I norra England och på Irland har jag utan att få blickar beställt pints. I södra England betraktades jag och väninnan som opassande manhaftiga vid samma beställning. Rock Shandy, är det helt ute för kvinnliga kvinns?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; det fåniga är ju att jag faktiskt druckit pints både i England och Irland sedan 70-talet. Visserligen på 70-talet under viss uppmärksamhet, kvinnor drack ju drinkar, även en brandy var ok, men inte pints. Sen uppfattade jag det som vanan blev mer och mer utbredd. Tjejer drack både pints och halsade ölflaskor. Men kulturen är tydligen stenhård, dotter som både jobbar i bar och umgås med irländskor hävdar bestämt; det är först och främst drinkar som gäller, tjejer dricker i allmänhet inte öl, i alla fall inte i småstaden.

    Shandy ser man sällan, tror jag.

    Jag tror dock att det förutom kutluren är samma trend där som här bland unga; mer vit sprit! Jag och mina kompisar, födda tidigt 50-tal, delade en flaska vodka för första riktiga alkoholfesten (vi var 18…). Sen i stort sett aldrig mer, det var öl och vin som gällde. Sen hände något på 90-talet. Helrören och shotsen och sånt. Framförallt bland de riktigt unga, de som börjar dricka redan på högstadiet.

  3. Ullah Says:

    I utlandet kan man ju alltid skylla på att man är utlänning! De får väl glo då.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; precis, det är fortfarande skillnad mellan bofasta och utbölingar.

  5. Fritt ur hjärtat Says:

    Jag har aldrig tänkt på det där med ett glas vin i ensamhet. Hur sjutton ska ensamma göra då, för att inte göra fel. Gå bort och njuta ett glas vin. Så fånigt, men jag inser och känner igen, visst är det så man tänker. Samtidigt tycker jag höjden av lyx för t.ex. mig är att kunna ta ett glas vi i ensamhet.

  6. cruella Says:

    Annaa, vad intressant! Det dracks då en faslig massa pints, inte minst Guinness, bland irländskorna som jag jobbade med i början/mitten av 90-talet. Och de flesta kom från ”landet”. Drack man något annat så var det cider eller perry, ibland g&t på det där oinsmickrande sättet med spriten för sig och så en flaska Schweppes att blanda själv med…

    Någon drinkkultur fanns ju över huvud taget inte då, varken här eller där.

    Men det är den nygamla tjejigheten förstås. Flickor är finare och häver inte öl, det var en parentes vi upplevde.

    Sak samma med rött kött. Det är inte kvinnligt, har jag förstått. Var på en tillställning för ett par somrar sedan där en sydafrikansk tjej firade sin svenske kille med en rekorderlig fest, en sk brai, alltså grillparty. I brist på kudo åt vi ko, stora stycken tillredda i folie över kol och heta tegelstenar MEN vad jag hoppade till inför var entusiasmen hos en av de yngre tjejerna som ÄNTLIGEN skulle få frossa i KÖTT som hon älskade -men inte ”kunde” äta annars för det var så okvinnligt.

    Ridå.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Simone; det värsta är att andra kvinnor så villigt ställer upp på bilden. Det kanske är dags att inför kontroll på systemet; endast kvinnor som kan bevisa att de ska dricka alkoholen tillsammans med någon får köpa ut. Eller fan, det är lika bra att förbjuda kvinnor köpa över huvud taget.

  8. Ullah Says:

    Ja, är det inte okvinnligt med kvinnor som sköter sig själva? De behöver en man som tar han om dem och bestämmer allt, det visste man redan på 1800-talet!

  9. Rutan Says:

    Och så ska det bloggas om det, att man ”faktiskt tar ett glas vin en onsdag”, och det utan sällskap. Jag skäms mer inför mig själv när jag äter mängder av något onyttigt. Sitta här och tröstsvulla, liksom. Men kvinnor ska ju kontrollera sina kroppar och begär. Hur ska vi annars kunna ta hand om männen, när de har varit karlar och gjort vad de vill? Sa hon bittert.

  10. cruella Says:

    Jag kan inte ha någon principiell åsikt om detta, ovanligt nog;-) Jag är uppvuxen med en alkoholiserad pappa och HATAR tanken på hur omgivningen lider – för det gör den ju, förr eller senare. Det sluttande planet kan luta knappt märkbart i många år – och så vips kommer branten. Då står man där, yrvaken, fast förunderlig tillvand ändå. Och inget biter.

    Å andra sidan har detta inte på något sätt få mig att avstå från alkohol och festande. Men ska jag ha någon som helst princip när det gäller att dricka, i sällskap eller ensam, så ska det vara MED POSITIVA FÖRTECKEN. Alltså INTE för att glömma, för att stå ut, för att ludda till en jobbig tillvaro. Jag dricker när jag är glad och tillfreds och tror faktiskt att det är en rätt så hållbar tumregel.

  11. Anna Says:

    När kvinnor och alkohol kommer på tal tänker jag alltid på min farmor som då och då försökte bjuda in brevbäraren på ett glas vin eller en drink. Inte för att min farmor egentligen var så vansinnigt sugen på alkohol vid 9-10-tiden på morgonen, eller när brevbäraren nu kom på 70-talet, men för att hon ju just inte kunde dricka något utan sällskap och då och då kan det ju ändå vara trevligt med en sommardrink. Känns ju knappast sundare än att ta sig något litet ensam på kvällen, om man säger så.

    Jag är dock extremt indoktrinerad i detta ”drick inte ensam”. Om jag någon gång tar mig en whisky på kvällen känns det både dekadent och spännande, men faktiskt också lite farligt. Vilket är intressant, många andra har ju också poängterat att en viss typ av ätande som kan vara minst lika destruktivt inte alls är omgivet av samma tabu.

  12. Bloggblad Says:

    Visst är det ett knepigt ämne! Så tjusigt med vinspalter och vintips och matlagningsprogram och annat där vin är självklart – men icke att jag skulle våga dricka vin till maten och sen gå till kören och sjunga… ”de där som luktar – det vet man ju… h_n har nog problem… ”

  13. Annaa Mattsson Says:

    Alla; jag tycker det är jättebra att det går att få igång den här diskussionen öht.

    Och jag vill återigen understryka att jag inte underskattar alkoholens skadeverkningar.

    Jag är också oerhört oroad över den utveckling som Cruella och jag diskuterade i början av länken; den nya spritkulturen som spridit sig med ”den nya kvinnorollen” i västvärlden.

    Jag håller fullständigt med Cruella också i att alkohol gör sig allra bäst, i alla sammanhang, med positiva förtecken.

    Det märkliga är ju bara just det där att det inte tycks finnas några positiva förtecken förenat med ensam kvinna och alkohol. Bara elände. Och skuld.

Kommentera

