Moralkakor till mineralvattnet

Nu blir det mer om alkohol.

Gudrun Schyman skriver i Aftonbladet både om kvinnor och alkohol och om rattonykterhet. Inget nytt under solen. Men får mig att fundera;

Det är konstaterat att bilkörning och alkohol över en viss promille inte hör ihop. Det är livsfarligt. Men i debatten är det bara en aspekt som lyfts fram; människors dåliga omdöme. Kända människor ska för övrigt  inte dricka alkohol över huvud taget.

Ingen förfasar sig över bilberoendet, dvs det järngrepp som bilen  har om människor i vår kultur. Att de är så fixerade vid att ta sig fram med sin bil så att de sätter sig bakom en ratt trots att de vet att det är både straffbart och livsfarligt. Adrig utan min bil!

Det andra är det eviga påståendet att det skulle vara så provocerande att vara nykterist. Nähä. Jag har aldrig suttit på t ex en större middag där någon behöver förklara sig varför han eller hon inte dricker. Det anses ytterst ofint att fråga: Är du nykter alkoholist eller är det bara inbiten vana? Typ. Att däremot fråga en vegetarian är fritt fram. Ett helt sällskap kan bli engagerat i vad en enda person har på tallriken och varför. Även den som av olika andra skäl inte äter vissa födoämnen får finna sig att bli utfrågad. Eftersom jag inte är allergisk men har problem med viss mat väljer jag oftast att inte be om alternativ, heller peta undan, för att slippa tjatet.

Och angående bilar; betydligt mer provocerande i många kretsar är att säga att man inte kör bil än att man inte dricker alkohol. Särskilt om man kan räkna upp skäl till varför man inte gör det. Den som inte dricker har ju nåt slags moraliska skäl, den som inte kör bil har bara löjliga idéer. Exter.

Provocerande med nykterister är det enbart när de börjar servera moralkakor till mineralvattnet. Vilket inte är alltför ovanligt. ”Jag bryr mig inte om att ni dricker MEN…” och så är moralveven i full gång.

4 svar to “Moralkakor till mineralvattnet”

  1. Ullah Says:

    Det anses också väldigt udda att säga att man inte tar flyget.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; oh ja! DET är provocerande. Nån bekant till Evis nämnde även hundar. ”Jag tycker inte om hundar”. Det är definitivt värre än alkohol.

  3. Tricky Says:

    Jag håller med om alkoholen, jag tänker inte på om och vad folk dricker om de inte själva gör en affär av det s a s.
    Om nån säger, jag är nöjd med vatten så är det ju ingen deal alls men det finns de som högljutt måste fråga om det inte finns något alkoholfritt alternativ och liksom verkligen poängtera det hela.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; samma kategori som högljutt måste undra, utan att någon har fällt en kommentar, varför det ska vara så provocerande att inte dricka alkohol.

Kommentera

