En skimrande vit skridsko

Angående det där med barn som flyttar.

Jag tog en tur på Åhléns julavdelning. Nu är precis rätt tid. När allt känns nytt och fräscht.

Vi brukade gå tillsammans, jag och alla tre barnen, strax efter Mellans födelsedag. Alla fick välja var sin sak av julgranspyntet, jag också. Sedan kanske vi valde en tillsamans och kanske en till.

Nu tittade jag runt. Gissade vad Mellan skulle ha valt. Antingen en glittrande ballerina eller en skimrande vit skridsko i glas. Pojken skulle förstås ha valt en glittrande ren. Äldsta skulle nog ha övertygat mig om att ta två glassnögubbar, de var lite mindre och billigare.

Och jag? Skulle ha gått med på att ta den andra ballerinan. Men varit svag för den rosa glasgrisen. Haft svårt att slita mig från det skimrande bakelset men hört flickornas ”det är plast mamma, det är plast!” Just när den tiden kom, att plast var dåligt.

Nä, jag ville inte att de skulle bli kvar i den tiden. Jag ville att de skulle bli väldigt stora och flytta hemifrån och servera pints i Dingle och gå ut med dyra lyxhundar i Glasgow och gå på utbildningar som jag hoppas är rätt för dem.

Men jag måste ändå får vara lite nostalgisk över hur det var. När vi gick hem med våran påse med årets första julpynt.

 

7 svar to “En skimrande vit skridsko”

  1. -loa Says:

    Jodu Annaa, jag minns de mysiga inköpspusslandet jag också. Numera lever jag utan gran med med många ljus och ljuslyktor som kompensation (?). Får sniffa på barnens gran istället.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; här ställs det fortfarande krav på två granar!

  3. Ann-Charlotte Fenander Says:

    lustigt det där med att man blir lite nostalgisk när det mörknar ute. Själv råkade jag se ordet ”chili con carne” idag och trillade genast ner i en jättelik nostalgigrop; sjuttiotalet, barnen var små, stor gryta på bordet, levande ljus och billigt rödvin och min födelsedag…
    Men visst är det skönt att de har vuxit upp och blivit mogna medborgare förstås?

  4. Ullah Says:

    Vi har sedan länge plastgran.

  5. Annaa Mattsson Says:

    A-C; ja, är man på det humöret kan man gå igång på nästan vad som helst! Att man kanske faller i de djupaste nostalgigroparna just vid den här tiden beror väl till en del på kontrasterna mellan tystnaden nu och det fulla liv som var. Men också på att de där små ljuspunkterna i höst och vintermörker ofta var så genomgående positiva, det är enkelt att minnas det roliga.

    Ullah; jag lär få gå med på en av varje i år också, trots att vår plastgran allvarligt brakade samman förra året. Allt skörare grenfästen som inte höll för kattskutt.

  6. Ullah Says:

    Jag ser fram emot bildbevis på dina granar i år också, för visst visade du dem förra året?

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; lovar, skulle inte förvåna mig om det blir med skridsko och ballerina. Jadå, jag visade först föregående års och sedan säkert även årets.

Kommentera

