”Du måtte ha jävligt tråkigt!”

Pojken tittade lite på Idol med mig. Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska kommentera till honom innan han tycker jag är töntig som alls har åsikter. Fast han vet ungefär vad jag tycker vid det här laget. En del kan han gissa sig till. T ex att jag gillar Erik och Tove mest. Och han vet precis vem jag håller tummarna för ska åka ut varje vecka. Så det blir inte så mycket sagt.

Men ikväll upphävde han sin stämma alldeles själv. Och ondgjorde sig över gråtandet. Alla gråter, inte bara de som röstas ut.

-Vad fan är det att gråta för! Det är ju en tävling och de vet ju att nån åker ut varje vecka, utbrister han och låter ungefär som sin storasyster när mellansyster trampade i pissmyrorna. (”Om du inte håller käften ska jag se till att du får något att gråta över!”)

Jo, jag håller med, inte kan man rå för spontana tårar, tror jag, men det är ett förfärlig pjoskande med idoltävlarna. Tacka vet vi American Idol, för att inte tala om det där engelska musicaltävlingsprogrammet. Den utslagna måste direkt upp och sjunga! I det senare t o m en särskild good bye-sång tillsammans med de andra deltagarna. Tror det är pga den där bristen på mesande som han snällt tittar med mig på BBC på söndagskvällarna.

Ikväll somnade han i soffan igen. Jag sorterade upp några av flickornas småsaker som hamnat i fel lådor. Det är sånt som får Mellan att kommentera; ”Du måtte ha jävligt tråkigt!”

Ja, på sätt och vis. Men jag gillar att sortera upp saker också.

Kommentera

