Nejdå, jag har inget liv!

Plötsligt blev det en flickkväll. Sen sådan.

Började med att Äldsta ringde. ”Hej vad gör du kan du ringa mig?” Trodde det hade hänt något men hon hade bara tråkigt i lånerummet i stan första praktikdagens första kväll. Lustigt att tänka sig henne glida omkring i ljusblått och vitt, nä inte klänning och förkläde som i Cherry Ames utan byxor och blus och syntetskor från Penny´s i stället för de rekommenderade ergonomiska sulorna, bland hjärtpatienter. Fast det hade ju varit lustigare med klänning och förkläde förstås. På något sätt är det varken Ames eller Nightingale det första man tänker på när man träffar henne. Å andra sidan vet jag ju inte vad hjärtpatienter i Kerry har för referensramar. Nån kan ju redan ha mött hennes fasta blå blick över barkranarna. Transportsträckan mellan bardisken och regionssjukhusets hjärtavdelning är väl för en del tämligen rak. Trots hårnålskurvorna.

Hon spred i alla fall lite skvaller om systern. Så jag kastade mig genast in på msn för att kolla sanningshalten. Det är det kommunikationsmedel vi har eftersom hon inte har mobiltäckning i lägenheten. (Jag tycker fortfarande inte att mödrar ska hänga på sina barns Facebook, dessutom har jag ju sagt upp mitt medlemskap, har för övrigt fått en anledning till som jag kanske återkommer till.) Syster hade nog slarvläst just på Facebook (se där!) för ryktet var något överdrivet, hon hade inte fått sparken tredje dagen på pigjobbet, bara gjort bort sig lite genom att bränna ett klädesplagg på strykbrädan. Hade väl förträngt tillfälligt vad britters plagg är gjorda av.

Det går bra för flickornas lag. Stort hopp finns för Newcastles återkomst till Premier Leauge, än så länge, och Arsenal ligger just nu före Man United i tabellen, alltså tvåa med en match mindre spelad. Pojken har det värre och jag tycker inte riktigt han tar det som en man. Mellan försvarar honom och säger att det inte är så lätt, hon har tung erfarenhet sedan förra året. Å andra sidan har hon ju inga krav på sig att ta någonting som en man. Särskilt inte när systern inte är i närheten.

Fotbollsgalan var en katastrof. Det har redan för många sagt. Ändå såg jag bara glimtar. Zlatan inte där, Henke inte där. Ohyggligt dåliga ståuppinsatser. Snart kräver jag moratorium följt av time out för samtliga svenska ståuppare i TV, annat än i särskilda väl markerade program som därmed går att undvika, men totalförbud som t ex prisutdelare på galor.

Dansbandsgalan igen, mellan msn:andet. Pojken gick när  Zekes började spela första låten. Nej det är inte sant, han gick när jag sa ”Det här är ju bra!” Jag menade inte så. Jag menade ”Det här låter ju dansband fast dom bara är typ 12.” Jag är inte så dum på dansband jag, de gick ju också som första band till final. Pojken är glad så länge jag håller mig till reprisen så jag inte börjar rösta också. Torgny Mehlins var aptrista. Jag har aldrig fattat Torgny Mehlins.

Så där, nu har jag skrivit om mina barn och om TV och därmed visat att jag inte har något liv. Håll till godo. Jag ska inte börja twittra för att bevisa motsatsen. För resten träffade jag en ytterst levande person häromveckan som fullt och fast trodde att twittra var att i största allmänhet småprata för sig själv rakt ut i luften.

16 svar to “Nejdå, jag har inget liv!”

  1. Evis Says:

    Fotboll ÄR svårt att ta som en man – i lördags ville jag helst av allt gå ut och supa mig sketfull och slå på saker. Och då är jag ju ändå snart 41.
    Men jag gjorde inte det.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jo jag vet. Jag hotar dock med att säga upp abonnemanget på Canal plus. Om man inte orkar se sitt lags matcher i motgång och förstås heller inte vill se de lag som det går bra för, vad är det då för mening att betala ett par hundra i månaden?

  3. Ullah Says:

    När det gäller fotboll tittar jag bara på stora mästerskap som VM, och till nöds EM. Allt annat känns som en stor gäspning för mig.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; många fotbollsälskare säger nog nästan tvärtom, de stora mästerskapen är visserligen spännande tävlingar, men det är i ligorna den verkliga fotbollen äger rum, det är där konsten och dramatiken finns och det är naturligtvis där sporten utvecklas.

  5. Ullah Says:

    Det stämmer säkert och alla intresserade får jättegärna följa ligafotbollen för min del, bara jag slipper och det gör jag ju. Blir bara irriterad på de stora summor som är inblandade och på huliganerna som förstör för alla andra.
    För att jag skall leva mig in krävs det en final i VM som den senaste när jag var tvungen att stänga in mig i en skrubb under straffarna.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; i Sverige är det ju inte så stora summor men desto gräsligare huliganfasoner. Det man verkligen kan reta sig på i den engelska ligafotbollen är att de stora summorna har drivit upp biljettpriserna till matcherna så vansinnigt att det för många vanliga människor innebär en ekonomisk uppoffring att gå på fotboll.

    Passionen för ett lag utmärker sig genom att pågå hela tiden.

  7. cruella Says:

    Det var en hel del självplågning det! Fotbollsgala och dansbandskamp – I wither and die.

  8. Evis Says:

    Stackars Pojken. Men visst vann de igår?

  9. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; visst, men jag både zappade och sprang emellan.

    Evis; nej nej, katastrof, oavgjort mot Birmingham. De ligger bara sjua nu.

  10. Rutan Says:

    Är inte twittra just att prata för sig själv rakt ut i luften? En oändlig massa statusmeddelanden?

  11. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jo just så, men eftersom det görs via små apparater så sprids de inte bara för vinden utan passerar andra små apparater vilket till råga på allt legitimerar dårskapet.

  12. frktjatlund Says:

    Än jag då, med mina barnbarn. Och barn. Och tv. Andas knappt.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; järnlunga nästa.

  14. -loa Says:

    Fotbollsgalan är ALLTID katastrof!
    Själv tyckte jag det var utmärkta resultat i lördags, åtminstone på den svenska fronten.

  15. Annaa Mattsson Says:

    -loa; här är det ingen som riktigt på allvar bryr sig om den svenska fronten, barnen håller på Blåvitt av solidariska skäl men inte mer.

    Fotbollsgalan borde nog läggas ned eller radikalt förändras. Att flytta den till Malmö var ju ingen lösning.

  16. ullrika Says:

    fotbollsgalor håller samma standard som alla andra galor, dvs jag ids inte titta. resultatlistan publiceras i morrontidningen dan efter och är ändå aldrig särskilt svårgissad!

Kommentera

