Nu tändas tusen (jule)ljus!

Nu har första balkongslingorna kommit upp i husen runt omkring. Nu väntar vi bara på första elljusstakarna. Vi går mot ljusare tider! Egentligen är det väl allra trevligast när fönsterstakar och stjärnor kommer upp dagarna innan första advent, men jag ska verkligen inte missunna någon att lysa upp sin tillvaro lite.

Och jag ska inte säga något alls. Vi har alltid en gul stjärnslinga tänd i köksfönstret. Ljusdioder som håller år efter år, till skillnad som alla skräpslängor vi fått slänga efter några månader. Har också en elljusstake med små lampor ständigt tänd på vitrinskåpet, visserligen köpt en jul för länge sedan men den står där året om och ger en lagom dygnetruntbelysning.

Föreslog Pojken att vi skulle köpa en utebelysning med fuskbarr som visades på TV-reklamen. Eller något liknande i någon annan sunkbutik. Men han protesterade högljutt, det ska vara riktiga barrgrenar på vår balkong, basta. Det betyder att vi lär få vänta tills efter Lucia, minst, i år också med att få ut slingor på balkongen eftersom granruskor inte säljs förrän granförsäljningen börjar. Ett år passade jag ju på och stal skrapet från torggranen men då får man ju ha tur. Ut i skogen och jaga eget ris är inte min grej.

På sätt och vis är det ju bra att vi inte flyttar innan jul. Så Mellan får komma till det vanliga julpyntet efter sitt första halvår i utomlandet. Vad jag avundas henne för resten som får se juldekorerat Glasgow, Edinburgh och Berlin i år! För att inte tala om vad Äldsta får se.

Äh, jag tror jag smäcker på med en gammal julbild från Dingle i höstmörkret!

Dingle December 2005 009

4 svar to “Nu tändas tusen (jule)ljus!”

  1. -loa Says:

    Tänt vare INTE här. Ännu!
    Det får allt bli advent först innan jag tänder på något juligt.

  2. Anna Says:

    Jag håller med -loa. Men likt dig Annaa, har jag blivit betydligt mer fördragsam både mot de tidiga starterna och mot de sena avsluten. Skenet från julkramset behövs nästan ännu bättre i november/februari än runt juletid.

  3. Annaa Mattsson Says:

    -loa; samma här, men jag kom på mig själv med att bli glad över grannens röda balkongslinga!

    Anna; jäpp, särskilt nu, tycker jag. I februari börjar det allt se dammigt ut…

  4. Ullah Says:

    Jag tycker också det är fint. På Liseberg har de dekorerat tornet och på jobbet hänger slingor i kafeterian. Snart slänger jag fram några stakar i fönstrena jag med.

Kommentera

