Att sjunga rätt är stort

Aha, jag fattar, det är inte politiskt korrekt av Idol-juryn att klaga på Reza för att hennes engelska är för dålig. Då får tittande föräldrar hicka och måste hålla pedagogiska föreläsningar för sina barn så dessa inte blir rasister. Och sedan måste de symbolrösta på Reza för att visa barnen att de är goda medborgare.

Jisse så dumt. Har man tänkt sig bli stjärna och sjunga på engelska så måste ens uttal vara någorlunda begripligt. Oberoende av vilket modersmål man har. Vitsen med att sjunga på ett världsspråk är att många ska förstå. Annars är det bättre att hålla sig till ett språk man behärskar.

Om Reza ska bli en riktig artist så kommer hon förstås att jobba med engelskan. Hon kommer att sluta att vara kränkt och oförstående mot kritiken. Inse att det är skillnad mellan att sjunga med viss brytning och att göra det obegripligt.

Barnen som fått lära sig att engelska är ett språk som det inte spelar någon roll hur man uttalar blir väl översättare av underhållningslitteratur eller nåt. Kanske engelskalärare.

Tittade ensam fram till sammandraget, då vaknade Pojken äntligen. Han tyckte duetterna var hemska. Jag tycker det är tråkigt att Mariette så nästan totalt saknar utstrålning, oberoende av sexuell läggning. Reza tycker jag är totalt ointressant, oberoende av språk. Kampen blir väl mellan Erik och Calle vem som ska möta Tove i final. Det är bara de tre som har star quality, ovanligt magert t o m för att vara Idol. Men den där Tove är allt en riktig svärmorsdröm. Åtminstone i det här huset.

Jag drack en folköl med Pojken och åt några starka korvar, gurka och lite chips. Kvart över sju ringde vännen J och var på väg ut och undrade om jag skulle med. Då tog mammakatten och jag en tupplur eftersom jag lagt ned planer på något annat. Jag tycker det är bra om man gör upp kvällsplaner senast vid sextiden. Särskilt om man tänker gå ut vid sju. Särskilt om en bor i förort och inte kan vara i stan på tre kvart.

3 svar to “Att sjunga rätt är stort”

  1. Bloggblad Says:

    För ovanlighetens skull såg jag inte Idol, bara slutröstningen. Och inte ett ord hörde jag av det Reza sa i mikrofonen. Jag jobbar ju som svensklärare och tränar uttal till förbannelse, för det är så att om prosodin är rätt, kan grammatiken halta, folk förstår ändå. Om grammatiken är rätt och prosodin fel, då fattar man inte. (Och den forskningen har jag inte gjort själv, men inser att det är sant varje gång jag hör utländsk brytning.)

    Det är så himla lätt att bli kränkt nuförtiden – jag tänker ofta på hur mycket kritik och uppfostran jag fick utan att ha rätten att bli kränkt… Men så blev jag rätt hårdhudad också. (Framför allt lär man sig ta kritik om man har haft tonåringar och tonårselever… )

  2. Bloggblad Says:

    Förresten så är jag förtjust i Mariette. Och Tove. Erik sjunger bra, men krystar för mycket, jag blir nästan generad när jag tittar på honom när han tar i.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; vet inte om du ser brittiska programmet på söndagar, tävlingsreprisen där Andrew Lloyd Webber tar ut huvudrollsinnehavare till en musical. De har haft samma problem där, en rumänska som var med i tävlingen och som fick kritik för sin engelska. Som var många gånger bättre än Rezas. Hon fick stenhård träning men höll inte måttet ändå. En i juryn försökte hela tiden försvara henne genom att kalla hennes oförmåga för en ”dialekt” som han jämställde med tjejer som kom från Essex eller Irland! Fullständigt vrickat förstås, särskilt den irländska tjejen sjöng fullständigt dialektfritt. Men i linje med det där tänkandet att ”alla ska väl få låta som dom vill och om dom inte får det så har dom rätt att bli kränkta.”

    Kvällstidningarna basunerar förstås ut budskapet mobbning.

    Jag tycker Mariette sjunger bra men som sagt har så lite utstrålning. Det blir bara trist vad hon än gör, trots rösten.

Kommentera

