I mörkret är alla kranskommuner lika

Ingen ordning blev det riktigt på dygnet igår heller. Efter mitt nattliga stökande med fjärrkontroller (nu har jag lärt mig!) så vaknade jag pigg som en lärka efter bara ett par timmar. Lärkor ska hålla sig undan gråa novembersöndagmorgnar!

Damp förstås ned i kudden för att bara vila en liten stund timmar senare och hann nästan inte komma i kläderna förrän jag rusade till tuben. Det tar en timma, nästan, att komma härifrån till Solna Centrum, med tub. Fattar inte hur det går till, det är ju inte så långt. Men bytena mellan linjerna är tidsödande. Igår var dessutom ett jäkla rullband trasigt.

I mörkret är alla kranskommuner likadana och Enrios kartor har ofta den dåliga smaken att inte sätta ut gatnamn. Kom fram i alla fall, bara lite sent.

Kul jobb, prata med ett udda tjejgäng som bildat band. Sedan sitta inklämd i en pyttliten replokal och lyssna. ”Har alla öronproppar!” frågade sångtjejen upprepade gånger. Det brukar inte killband göra. Jag hade som vanligt proppar i andra fickor än de medförda men fick låna.

Solna är lite konstigt, ursäkta -loa, det är liksom så utspritt. En massa hus och vägar, en idrottsarena, ett ensamt köpcentrum, ännu mer vägar, ännu mer hus, en fin stadskärna som inte är centrum utan bara just en lösryckt bit stad. Jag har haft postadress Solna, då var Stockholm mitt centrum, jag hade aldrig något med Solna att göra. Jag har jobbat i Huvudsta, det ligger i Solna, jag var aldrig någon annanstans än på mitt jobb och på väg till eller från bussen.

Nu gick jag på en gata där jag fått flera bytesförslag, inte erbjudanden utan förslag, och den såg bra mycket trevligare ut än flera av de gator jag gått längs för att se på lägenheter i söderförorter.

Sen korsade jag stan för att hämta en bok, sen tog jag två öl med G på Götgatan, sen åkte jag hem, såg på TV och åt torftiga rester, Pojken hade ätit ute. Han kom hem med glass och frukostmat. Jag försökte stiga upp ett par gånger men det gick inte.

När jag steg upp för ett par timmar sedan såg jag att mitt oanvända glassfat och sked stod kvar på bordet. Och fick dåligt samvete. Tonårsbarn får somna hur de vill när de vill i soffan eller bryta upp vid vilken tid som helst, deras ”jag är trött” är alltid giltigt skäl. Mammor får inte göra sånt.  Pojken sväljer förtreten, när inte Äldsta är här och hejar på, hon är den som retat sig mest på somnande moder. Till mitt försvar ska sägas att det är sällan jag klipper med ögonen framför TV:n numera. Jag somnar vid andra olämpliga tillfällen i stället.

Får se om det blir någon dygnsordning den här veckan. Snart ska A och jag på remissmöte på departementet.  Först ska jag skriva något begåvat.

8 svar to “I mörkret är alla kranskommuner lika”

  1. -loa Says:

    Annaa,
    Håller med; SOLna ÄR utspritt, men ack så omväxlande. Och faktiskt trevligt. Tycker jag.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; jag tror också det kan vara trevligt. Men då ska man inte behöva göra de där hemska tubbytena två gånger om dagen. Testade om Fridhemsplan skulle vara lite bättre än Centralen på hemvägen, men så var det inte.

  3. cruella Says:

    Nä, byta till blå går liksom inte. Jag har jobbat åt det hållet vid lite olika tillfällen och alltid tyckt att det varit mög.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; undrar om det verkligen var nödvändigt med den jättelånga passagen mellan linjerna både vid centralen och Fridhemsplan.

  5. Lillan in Cornwall Says:

    Här passar det kanske bra att tala om att jag bodde i Solna i min ungdom. Närmare bestämt i Ålkistan (Bergshamra) alldeles vid Brunnsviken. 🙂

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lillan; det gör det absolut! Själv bodde jag i Kungshamra, studentområdet, under min första tid här uppe och uppfattade Solna bara som en postadress, bussen gick till Stockholm och jag hade inte någonsin något med själva Solna stad/kommun att göra.

  7. -loa Says:

    Buss 515 går utmed Råsundavägen och in till Odenplan på cirka 15 min, d v s oftast snabbare än tuben. Där finns ju gröna linjens tuber och bussar åt olika håll..
    Från Solna pendeltågstation tar det sju minuter in till Stockholm C, 3 min till Karlberg och cirka 13 till Stockholm S.
    Det finns således stora möjligheter att strunta i tuben från SOLna C.
    Märker att jag låter som en PR-gubbe för Solna stad och dess kommunikationer med omvärlden, men vad fan…

  8. Annaa Mattsson Says:

    -loa; jo jag vet att det finns alternativ, om man bor rätt.

    Nu har ju Pojken här bara en termin kvar på Kärrtorp, men det som mycket avhållit mig från att snegla på Solna är just bytena. Det är en sak att själv välja en skola dit man vet det tar tid, Mellan stretade ju minst ett par timmar om dagen i tre år mellan Hagsätra och Nacka. Hon skulle inte pallat om det inte varit så lätt att byta vid Slussen.

Kommentera

