Lurad av ett får

Jo jag råkade ju ut för en dörrförsäljare från Tele 2 tidigare i höst. Fick vips min fasta telefoni flyttad från Telia och ändrat abonnemang för Pojkens mobil. Redan innan försäljaren gick insåg vi båda att löftena han givit för fast telefoni inte stämde med det jag verkligen behövde. Jag skulle förmodligen inte spara ett enda öre. Som plåster på de såren fick jag 300 kronor i samtalspott.

Idag insåg jag att jag blev lurad även på mobilabonnemanget. Det var mycket lång kö till Tele 2 för att prata om det. Men den unge mannen i Kundtjänst var mycket trevlig och tillmötesgående. Lade genast in en pott som kompensation för den administrationsavgift jag inte blivit informerad om. Och kunde inte annat än be om ursäkt för att jag lurats på löften om halverade minutavgifter och lova anmäla det hela. Han lät trovärdig om det senare, ville ha alla uppgifter jag kunde hitta för att spåra försäljaren. Som helt enkelt fått mig att avbeställa det gamla abonnemanget och teckna ett nytt exakt likadant och dessutom inte givit mig kopia på beställningen vilket jag inte upptäckte förrän han gått.

Jag inbillade mig faktiskt att Tele 2 inte körde med falska löften för att fånga kunder. Men telefonkön till fakturaavdelningen idag tydde på motsatsen. Innan vi vänligt sa hejdå frågade den vänlige pojken mig om han skulle koppla mig till avdelningen för fasta abonnemang också, för säkerhets skull. Jag tackade för omtanken men sa att jag väntar tills första fakturan kommer.

Det är inte utan att man känner sig lite dum.

Funderar på om jag ändå inte ska ringa Tele 2 och be dem ändra tillbaka igen. Eller om jag ska vänta på första fakturan, som jag sa.

Kanske är man numera helt enkelt för ovan vid dörrförsäljare? Min far t ex, han visste precis hur dörrförsäljare skulle tas och skulle aldrig gått på någon minsta nit.

5 svar to “Lurad av ett får”

  1. rolf ohlson Says:

    Har kommenterat ”fårbesöket” i ett av dina tidigare inlägg. Jag som varit i princip i samma båt bestämde mig genast, när jag insåg vidden av abonnemanget, att jag skulle återgå till det gamla (Telia).
    Jag levde om och gav mig inte förrän ordningen var återställd. Jag har bestämt mig för att aldrig mer byta leverantör vare sig det gäller telefon eller el.
    Att vänta på fakturan skulle jag inte kunna tänka mig.
    Försäljningsmetoderna som tillämpas i förevarande fall retar gallfeber på mig.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rolf; jadå, jag kommer ihåg inlägget. Usch. Hinner jag och om det är kort kö idag så ska jag ringa och be att få en genomgång av vad jag faktiskt beställt. Måste ändå beställa till nummerpresentatör, den missade han, fåret.

  3. -loa Says:

    Annaa,
    Känner du dig fåraktig nu?

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa; jäpp, särskilt när telefonen ringer och nummerpresentatören bara visar fåniga streck.

  5. ullrika Says:

    själv är jag för kontrollfreakig för att bestämma sånt som telefonabonnemang på stående fot. dörrförsäljare vid min dörr gören sig alltså inget besvär, det blir nix! utöver att de får känna sig ovälkomna då.

    bettleri gillar jag inte, vill jag köpa nåt söker jag själv upp nån som kan sälja det till mig. osv.

Kommentera

