Undran över kvinnors beundran

Bläddrar i diverse av årets sista magasin för damer. I årssummeringarna ingår att räkna upp de kvinnor vi har anledning att beundra det här året. Varje magasin har sina favoriter för det ingår i den moderna kvinnans koncept att beundra andra kvinnor.

Var kom det därifrån? Jo jag vet, vi skulle visa att Kvinnor Kan och allt sånt där. Vi behövde förebilder, ansågs det. Ett tag var de väldigt strömlinjeformade, kvinnorna som skulle vara förebilder. De hade alltid lätt blonderat hår i pagefrisyr, strikt kostym och boots och så hade de startat eget. Så småningom började de bära en kokett dataväska i handen.

Det var lite tröttsamt men begripligt.

Nu behöver man inte bära på någonting eller ha gjort något annat än att starta en blogg där man berättar valda delar av sitt liv för att väcka beundran. ”Jag beundrar dig” är en av de vanligaste kommentarfraserna tjejer och kvinnor smetar dit på särskilt lite större bloggar. Eller bloggar som har något slags stjärnstatus, även om den är för en liten krets. Beundran kan gälla för insatser som att vara snygg, att påstå sig ha lyckats bli på smällen innan man fyllt 15, att få många kommentarer på bloggen, att ha ett jobb och delad vårdnad om ett par barn.  Alltså saker som inte är särskilt beundransvärda utan snarare rätt ordinära. Vid sidan av de som beundras för sjukdom, framgång och sånt.

Alltså, vad är det där kvinnliga behovet av att beundra? För mig känns det förminskande. Alla sliter fram så gott de går i vardagen. Antingen man är ensamstående eller par. Varför ska jag beundra någon som gör ungefär likadant? Varför ska jag tro att hennes barn är mer lyckade än mina bara för att hon skriver det i sin blogg? Eller hennes hushållsarbete mer värt än mitt, hennes jobb intressantare? Varför gör hennes barndom henne mer beundransvärd än någon av hennes beundrare?

Skärpning! Kommunicera mer på lika villkor, beundra mindre! Undra på att det blir en massa tjafs mellan kvinnor om några ständigt ska beundras och andra ständigt beundra!

Nu är det lite skrivstopp här.

8 svar to “Undran över kvinnors beundran”

  1. Rutan Says:

    Väl rutet! Och de beundransvärda – vilka beundrar de? Jo, sina mammor!

  2. Lotten Says:

    Jag tror jag använder det där ordet ”beundra” som motsatsen till ”avunda”. Att jag känner respekt för de som klarar det i sitt liv som jag absolut inte klarar av… De som tar tag i saker.
    Men nog har det gått inflation i begreppet, det håller jag definitiv med om. Det är liksom en mer rumsren variant än att säga att man är avundsjuk kanske?

  3. ullrika Says:

    fast jag läser hellre bloggkommentarer som beundrar än avskyr…

  4. Evis Says:

    Men _jag_ beundrar dig Annaa – för att du utan att skämmas erkänner att du gillar smörig pojkbandspop 🙂

  5. Ullah Says:

    Är det inte slut på skrivstopp snart? Jag lovar att inte beundra dig!

  6. Annaa M Says:

    Asch, ser att mina kommentarer som jag gjorde haromdagen inte blev publicerade.

    Orsaken till avsaknaden av prickar far ni gissa er till.

    Rutan: och av nagon anledning kallas alltid dessa mammor for ”lilla mamma”.

    Lotten: forstar vad du menar, men det ar ofta sa sma saker som vacker beundran, dessutom har vi som sagt oftass bara dessa bloggerskors egna ord pa att de klarar sa mycket mer. Och jag och du kanske klarar helt andra saker mycket battre.

    Ullrika: om avskyn ar tankt att vacka debatt sa behover den inte vara enbart negativ. Tvartom.

    Evis: ha ha.

    Ullah: forhoppningsvis syns mina kommentarer nu i alla fall.

  7. Malin Says:

    Minns när storbandet jag spelade barytonsaxofon i skulle ha konsert i en bygdegård på Öland och en äldre dam gick i spinn över just detta att jag spelade barytonsax och hänfört klappade händer och skanderade ”Kvinnor kan! Kvinnor kan!”. Sen när bandet började spela med full kraft vek hon sig dubbelt av chock – jag tror jag kunde lite väl mycket. Eller högt.

  8. ullrika Says:

    njo. jag är nog av den åsikten att jag alltid tycker elakheter är onödiga, oavsett avsikt!

    skynda tillbaka nu! saknas…

Kommentera

