Nog med snö i Uddevalla

Jo jag vet vad man ska säga precis nu; att det vore så fint med lite snö, eller helst mycket, så här till första advent.

Och man ska nostalgiskt dra sig till minnes andra första advent. Och det gör jag; Barndomens Stora Skyltsöndag i Uddevalla. En gång var det nästan 20 grader kallt och modern hade bakat cornflakeskakor, i alla leksaksaffärers fönster snurrade det omkring elektriska tåg och tomtar visade upp årets dockor och briotaxar. I ett musikaffärsfönster spelade stadens hillbillyband på sina elgitarrer och modern fällde de bevingade orden ”kors, jag trodde inte man behövde spela på dom, jag trodde dom var som leksakstågen”.  På torget stod granen som var högre än någonsin och fullständigt jämn, längs trottorarerna låg snövallarna höga och över gatorna hängde riktiga granrisgirlanger.

En annan gång, år senare, gick vi gata upp och gata ned i yllekappor och varma mössor men för tunna strumpor och kände oss lite otåliga, Maggan och jag, det var lika kallt, men granriset på grilangerna var borta, tomtarna i leksaksfönstren kändes löjliga och vi hoppades mest på att få smaka av moderns glögg. Barnaåren försvinner snabbt.

Nu finns det inga leksaksaffärer att visa saker ur i Uddevallas centrum.

Och jag fick nog med snö just där.

Och jag längtar inte efter snö alls. Inte det minsta.

Jag försöker få ordning på de olika belysningarna. Inte den jag trodde hade gått sönder, däremot en lampa i själva stora fönsterstaken. Och båda flickorna kommer att säga ”varför hänger det inga slingor i dörröppningen” om jag inte ersätter de finska granarna med något annat. Men jag har tid på mig att fundera över det. Nu måste jag bara snart ge mig ut på jakt efter nya lampor till storstaken. Puh.

4 svar to “Nog med snö i Uddevalla”

  1. Simone Says:

    Snö eller ej, skyltsöndagen idag drog massor av folk. Skulle tro man kan säga att vi gick man ur huse. Tråkigt nog valde centrums leksaksaffär att inte delta i jippot….

  2. Annaa Mattsson Says:

    Simone; visst ja, det finns en leksaksaffär! Men den räknas liksom inte.

  3. -loa Says:

    Olles leksaker i Uddevalla räknades!

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa: för att inte tala om Pianomagasinet! Och Frimodigs.

Kommentera

