Att leva i en chic lit-värld

En gång berättade en bloggbekant, som jag faktiskt träffat i verkligheten, (alltså den verklighet där man kan känna doften av varandras parfymer och andedräkter och riskerar byta nysdroppar med varandra) att när hon skrivit om sin skilsmässa i sin blogg, så fick hon ett tröstmail från en annan bloggare. Som hon aldrig andats på. Det var ju snällt, tröst är bra.

Men mailet innehöll två lustigheter. Den ena var att tröstaren låtsades som om det var kvinnan som blivit övergiven, trots att motsatsen stod tydligt att läsa i bloggen. Den andra var att kvinnan i fråga rekommenderades gå och köpa en burk riktigt dyr hudkräm för att visa sig själv uppskattning!

Jisses, sa vi, vad är det frågan om, vad är det för självsyn, för kvinnosyn? Hudkräm! Vad är det för galenskap som får någon att klampa in i någons sörjiga liv och föreslå henne att köpa en burk hudkräm!

Jo, inser jag, som just plöjer den senaste av chic lit-genrens mästare Marian Keyes, faktiskt den sämsta så långt: Det finns medelålders kvinnor som faktiskt verkar vilja eller rent av tror sig leva i en chic lit-värld! Just hudkrämsmomentet är ett stående inslag i chic-liten, när Marian Keyes slentrianskriver, som hon gör i den här boken, så dyker det upp. Bli övergiven – köp hudkräm!   

Igår fick jag mer inblick än någon vill ha i två kraschade medelåldersförhållanden. Första parkett så att säga, nja, t o m i ena fallet sån där realityteater där åskådarna tvingas upp på scenen. Ska inte fördjupa mig mer än så, men det var ta mig fan inget chic lit-skådespel där man överger kvinna som finner tröst hos underbara vänner och som en extra piff för att stärka självkänslan springer till NK och köper doftande kladd för 500 spänn. Det var ren och skär skitig verklighet med nätverk av orsaker och verkan. För så där ser det ut i just verkligheten.

Fast det var ju väldigt bra förstås att vännen S hade en flaska vin att låna ut på söndagskvällen när en av de drabbade parterna i krascherna ville sitta i vår soffa en stund och andas ut och se på en trevlig film med mig och Pojken. Inga chic-tårar fälldes till de feta grekiska bröllopet, jag lovar.

Inte fan blev det tal om att tända något adventsljus heller.

Krämer? Står en flaska Euroshopper och en Nivea i hyllan. De räcker ett tag till. Pondsburken till ansiktet är oroväckande gles i botten men det fanns inte plats till en ny i bagaget i torsdags så jag får hitta på något annat när den är slut. Fick några gratisprover av Äldsta i somras. Inte nog för att kladda över ett kraschat förhållande men å andra sidan har jag inget förhållande att krascha.

20 svar to “Att leva i en chic lit-värld”

  1. Ullah Says:

    Usch, jag hatar separationer. Och använder inget annat än HTH, vilket jag gjort sedan lågstadiet efter tips av min moster.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; hth är en kär gamma bekant. Men här har det mest blivit nivea av ren slentrian.

  3. Rutan Says:

    Jag köpte en hudkräm från Elizabeth Arden på en flygplats. Det var det dyraste jag någonsin köpt i smink- och krämväg. Men den lilla provklicken var så underbar, till konsistens och doft, och väckte något inom mig som eventuellt härrörde från min ungdom med en storasysters dyra krämer.

    Senast köpte jag en till, som står i kylskåpet och väntar på sin tur.

    Annars är det Apoteket som är min leverantör av skönhetsprodukter (= hudkräm och mascara).

    Och lite egenmassage när man är ledsen är inte dumt.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; slår mig att jag till min stora förvåning blev erbjuden ett litet prov på något rosendoftande krämigt hemma hos en kompis som jag aldrig sett använda något annat än olivtvål och vatten. Det kanske ligger i tiden. Parfymer anses väl vulgärt och fult för tillfället?

    Här är det Äldsta som står för de dyra krämerna. Hon har rätt bra ruljans på pojkvännerna så mängden burkar kanske står för nåt.

  5. frktjatlund Says:

    Vaseline Intensive Care Aloe Vera funkar. I alla fall på händernas småsprickor. Större sprickor kräver nog större insatser eller utgifter.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; hm, för närmaste vännens del tror jag plastic padding verkar mest relevant. Finns väl med silikon om man vill ha det lite mjukare.

  7. Ullah Says:

    En gång i forntiden köpte jag en produkt, som jag tror var fårtalg, på apoteket, som var toppen mot sprickor på hälarna. Jag har aldrig kunnat hitta samma sak igen, har någon något tips?

  8. Ullah Says:

    Kanske finns på Irland?

    (Nu säger kommentatorsfunktionen att jag postar kommentarer för snabbt och måste sakta ner!)

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; synd jag inte visste om det innan, jag kunde ha kollat förra veckan.

  10. Ullah Says:

    Du åker snart dit igen. Nu har du ytterligare en anledning!

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; absolut, och jag vet en som inte vill följa med till the chemist när jag går dit för att fråga. Jag fick inte ens fråga efter mossa hos blomsterhandlaren för henne.

  12. Anna Says:

    Ullah: Purelan! Det kanske inte är precis det du menar, men det är gjort av ullfett och verkligen fårets gåva till mänskligheten! Medela gör den som heter just Purelan, men det finns säkert fler. Det enda ställe jag känner till som för den är Babyland och Babyproffsen, det är nämligen VÄRLDENS undermedel för såriga bröstvårtor. Tro mig. Jag kan inte tänka mig annat än att det skulle göra precis samma under för spruckna hälar. (Nej, den här kommentaren är inte sponsrad av Medela).

    Annaa: Det är häpnadsväckande med vissa hudkrämers läkande verkan… När en kompis till mig fick sitt första barn var det mkt snack ”tänk på mamman också” och det enda jag kom på var just att köpa en dyr ansiktskräm till henne! Hon uppskattade gesten, men undrade ändå lite diskret varför i allsindar jag -som kände henne väl och aldrig sett henne använda ngt annat än typ HTH- fick för mig att moderskapet skulle skapa ett behov av dyra krämer? Jag kände mig som en idiot och hade med mig ett storpack hårsnoddar från HM nästa gång. De blev betydligt mer uppskattade!

  13. Annaa Mattsson Says:

    Anna; hoppas det är vad Ullah söker. Jag förmedlar så gärna reklam för bra saker!

    Ha ha, det är nog alltså något som ligger i tiden det där med krämerna.

  14. Telefonissan Says:

    Vill minnas att man köpte Spenol spensalva mot nariga händer. I Norge alltså. Fungerade fantastiskt så bet borde ju verka på hälar också. Det såldes på apoteket där.

  15. Rutan Says:

    Sa nån såriga bröstvårtor? Jag härdade mina med nagelborsten i en månad innan förlossningen. Inte en spricka eller andra besvär.

  16. Ullah Says:

    Oh tack, Anna! Den produkten skall jag leta efter!
    (Använde du nagelborste, Rutan? Jag trodde det räckte att gnugga med en frottéhandduk, det gjorde jag och det gick bra.)

  17. Annaa Mattsson Says:

    Alla; jag gillar verkligen hur den här tråden utvecklas. Det här är ta mig fan ingen chic lit.

    Angående de senaste inläggen så var jag naturligtvis en naturbegåvning. Åtminstone vad gällde bröstvårtor. Ingen förtida härdning, inte en spricka, inte ett sår. Men jag minns nån medikament som hade nåt med kor att göra som cirkulerade i bekantskapskretsen. Den var nog sån där spensalva.

    Däremot minns jag med fasa en incident från mina behålösa yngre dagar; var på en fest i en källare i Gamla Stan, dansade vilt omkring iklädd en ärvd skjorta, egentligen ett gammalt avklippt nattlinne med vackra lila broderier. Märkte att folk började stirra på mig, eller snarare i trakten av skjortans broderier. Tittade efter ett tag ned och upptäckte en växande röd fläck, blod som rann ymnigt, jag hade helt enkelt dansat sönder ena bröstvårtan. Sorti med armarna i kors!

  18. ullisar Says:

    jag hade nåt klyftigt att skriva men så läste jag Rutans kommentar och kom av mig… aaaargh!! nagelborste?! blotta tanken… näää… fast…? det kanske hjälper? funderar hon förtvivlat…

  19. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; äh, stay cool, det brukar ordna sig!

  20. ullisar Says:

    hmm. ”brukar” är en sån där relativ trygghet… ;D

Kommentera

