Klimatskeptiskt trams

Jag har inte varken tid eller lust att spilla tid på klimatskeptikers konspirationsteorier. Därför väljer jag att hänvisa till de här länkarna i stället. Den ena en ledare i Miljöaktuellt som alltså inte är en miljörörelsetidning, det andra en TT-artikel publicerad på msn. För ett tag sedan uttalade en högt uppsatt proper tjänsteman i statsapparaten på ett offentligt möte att det största hotet mot klimatet är just klimatskepsismen. Jag vill inte tro att det är så illa.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.275355/ledare-darfor-ar-climategate-trams

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=151168728

4 svar to “Klimatskeptiskt trams”

  1. Lotten Says:

    Har inte läst originalnyheten, men kan ju själv tänka mig hur en del av våra interna mejl skulle kunna tolkas som rena konspirationer… ”Trick” skulle jag ha kunnat använt när vi kom på ett bra sätt att framställa data (på den tiden jag forskade…), inte som fusk. Men det är väl bäst att läsa originalnyheten kanske…

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; svårt att veta vad som verkligen är originalnyheten. Vad jag sett hittills är det inte särskilt mycket sensationellt man hittat utom just sånt som sätter fart på fantasifulla irrhjärnor.

  3. ullisar Says:

    fast det ligger nog en del i det. precis som Lotten skriver så är många människor så säkra på sin sak när dom snackar konspirationer och tricks. det må vara klimat, vaccin eller smittorisker. folk ”vet” så mycket. och bryr sig inte så mycket om att sätta sitt eget samvete nån annanstans än i periferin. tyvärr.

    nu har jag inte heller läst dina länkar (stressad!) så hoppas jag inte går offtopic från tanken med ditt inlägg!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; inte all off topic. Jämförelse med influensavaccinet är helt relevant.

Kommentera

