Ska ingen glögg köpa i år

Befinner mig mellan två glöggmottagningar. Den ena, igår eftermiddag, försatte mig i sockerchock eller något liknande. Två glas ska man väl tåla, men jag hade nog fått i mig för mycket sött innan. Och så var den väl hemgjord. Har hittills inte smakat någon hemgjord glögg som inte varit sötare och sliskigare än gammal vanlig hederlig Blossa starkvin.

Fast misstaget kanske var att jag hade börjat dagen med körsbärsmarmelad och banan och överskridit mitt rätt så snäva sockerkonto redan för lunch.

Jag var bara en timma på den där tillställningen. Beredd på samma mönster som förra året; folk satt i små grupper, gärna inne i hörn, hopträngda med kompisar. Sa flyktigt hej medan de fyllde på mer glögg och rusade sedan tillbaka till sin plats. Vad är det för stil? Om man nu vill träffa just de där tre kompisarna och tillbringa kvällen med dem, varför gör man inte det på egen hand så att säga? Några stängde t o m in sig i särskilda rum. Är det vanlig dryg söderprettostil? Eller är det medelålders kvinnliga frilansjournalister som inte har folkvett?

Jag hittade i alla fall en gammal kollega. Man och utan 3/4 yrkesgärning på Södermalm. Han stod upp och pratade med flera.

Dagens tillställning är en hemmamottagning utan chans att stänga in sig, knappt vända ryggar till.

Men först ska jag delta i ett eller kanske leda ett cafésamtal på ABF-huset, jäklar jag borde nog pallra mig iväg snart.

För resten hände nåt konstigt igår. När jag kom på tuben vid Liljeholmen vinkade en äldre lite plufsig och vithårig herre till mig. Eftersom jag är en glad och positiv person vinkade jag tillbaka och slog mig t o m ned, jag skulle ju snart av och tänkte att jag nog hinner komma på vem han är och gör jag inte det så är ingen skada skedd.

Det var min f d man. Alltså han som fortfarande är i livet.

8 svar to “Ska ingen glögg köpa i år”

  1. Rutan Says:

    Det känns lite märkligt att upptäcka att ens ungdomskärlekar nu är äldre, vithåriga och plufsiga.

    Själv färgar jag i alla fall håret.

  2. h-lady Says:

    Varför blir de äldre o inte vi??

    Jag gör som ”Rutan” färgar håret…

    Ha´en toppenhelg bland all glögg!

  3. Evis Says:

    Annaa, du är väl ingen glad och positiv person? Eller börjar du mjukna? Men vilket bisarrt möte.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; det gör jag med!

    h-lady; förstår inte heller.

    Evis; glad och positiv, det är liksom min devis, jag döljer det bara väl för att inte verka för mjäkig.

  5. -loa Says:

    Också en del f d kvinnor i mitt liv (dom är inte så många, men…) har blivit plufsiga och gråhåriga. Och själv då? Jo, plufsig har jag blivit, men märkligt nog inte gråhårig. Trots min höga ålder. Så jag färgar inte.

  6. Annaa Mattsson Says:

    -loa; det här håret var vitt, absolut kritvitt. Har sett såna där kvinnor också. Men de brukar vara mycket äldre, mycket…

  7. N Says:

    Visst är det märkligt det där…var på ett jubileum nyligen, inte sett flera på typ 15 år och det var gubbe efter gubbe som kom…skulle aldrig känt igen dem på stan…

  8. Annaa Mattsson Says:

    N; undrar om man lägger märke till det mest hos männen? Men sen finns det förstås de som är sig väldigt lika också. Och häromdagen stod jag och stirrade på en kvinna som jag nog inte känt men som måste ha varit den där jättesöta tjejen, 5-6 år yngre än mig som fanns i periferin ett tag. Och vars ansikte liksom hade fallit ihop till ett rynkochplufs-knyte.

Kommentera

