Det är själva Uddevalla

Uddevalla är inte så stort. Vad än en del läsare anser.

Jag hade bett vännen G köpa en Uddevallaalmanacka åt mig eftersom min syster inte hade tänkt ge mig någon i julklapp eftersom vi inte ger varandra julklappar. När hon nu ändå var i Uddevalla, en enda helg på hela året.

Så gissa vem vännen G möter när hon har varit och köpt almanackan? Naturligtvis min syster.

Nejdå, säger G och jag, det är inte alls slumpen, det är själva Uddevalla. Så det så.

Bilden? Gamla Centralhotellet i Uddevalla. Genom den mindre dörren till höger brukade jag leverera förnödenheter från mosterns mjölkaffär. Några ramlösaflaskor, frallor, smör och ost som sattes av på ett bord i farstun en trappa upp. Mottagaren, tillika hotellägaren, var aldrig synlig där, men han kom in i butiken ibland för att betala sina räkningar.

Kommentera

