Ohövligt kundbeteende luktar illa!

Aha, där damp det ned några läsare via Ribbing.

Kunde inte låta bli att kommentera en fråga från ett butiksbiträde som undrade vad han/hon skulle göra med kunder som har ovanan att bryta in medan andra kunder betjänas. Jag tyckte kanske inte riktigt Magdalenas svar var helt i min smak denna gång och jag tyckte flera av kommentarerna var förvånansvärt positiva till företeelsen. Typ vill jag veta om det finns lammkotletter så vill jag veta det NU, inte stå i kö.

OK. Om du, kära kotlettkund, väntar in en liten paus i mitt handlande, t ex när skinka skivas, och inte bryter in precis när jag frågar hur många pastaknyten som behövs till fyra personer och vilken sås som är bäst till! Och om du dessutom nöjer dig med en kort fråga och ett kort svar.

Vilket du sällan gör. Inte om du är en yngre välklädd gärna backslickad man från Stockholms innerstad. Då kräver du nämligen att expediten ska svara på minst fem frågor NU och skiter fullständigt i att han eller hon är upptagen med att väga upp räkor, diskutera pastasåser, storlek på ostbit eller tjocklek på skinkskivor med mig. Du blir ytterligt förvånad när jag till slut klämmer fram ett välformulerat och artigt ”Men för helvete märker du inte att jag handlar, ta en nummerlapp och vänta på din tur din jävla drummel!”

Nej jag gör det inte varje gång. Ibland biter jag ihop och stönar och låter expediten sköta det vänliga avfärdandet.

Men sen händer det ju också att expediten är en ung man som tycker det är betydligt viktigare att besvara en annan ung mans frågor, så han slänger förstrött till mig mina pastaknyten medan han är helt upptagen av den andra kunden. Så upptagen att han glömmer bort att fråga om nummerlapp. Det glömde jag att skriva i kommentaren i DN men gör det här. Det är ett jävla svinigt och oartigt sätt av både expedit och kund och jag drar mig för att gå tillbaka till den disken igen.

Det finns äldre herrar som gör samma sak. Men faktiskt sällan damer. Annars antar jag att det anses vara ett typiskt Östermalmskäringsbeteende. Men som nu i jämlikhetens namn övertagits framförallt av yngre krafter av det motsatta könet.

Annonser

4 svar to “Ohövligt kundbeteende luktar illa!”

  1. ullisar Says:

    Östermalm? njä. det tror jag faktiskt inte. eller så är det olika i olika butiker? hos mig (teknikaffär) är det i stort sett uteslutande kvinnor som bryter sig emellan och ”ska bara fråga” nåt. om den frågan är ”var är toaletten?” eller ”var har du bärbara datorer/mp3-spelare/hårblåsar/kundvagnar” så är den befogad, inte annars.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jag tänker mest på matbutiker i Stockholms innerstad! Där är det män, framförallt män. Åtminstone när jag handlar.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jodå, jag förstår precis!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: