Wish I had a camera

-Det här har alla förutsättningar för att bli riktigt dåligt!

Sa den där pojkaktige men faktiskt numera riktigt medelålders generaldirektören när den yngre handläggaren, kvinna förstås, hade lämnat sin rapport från ett pågående projekt. Och så ifrågsatte han på samma raljerande sätt om projektet verkligen skulle genomföras.

Sen följde ett par andra herrar upp i kritik. Påpekade framförallt vad som saknades i det beskrivna arbetet.

Handläggaren lät sig inte knäckas. Meddelade att det faktiskt var den här avgränsningen som kansliet föreslagit och församlingen vid ett tidigare möte beslutat om.

Och till sin hjälp fick hon GD:n vid min sida, kvinna förstås, som påpekade icke utan skärpa i rösten; ”Vi har faktiskt beställt det här uppdraget!”

Själv? Nja, jag var rätt tyst denna dag. Framförallt beroende på att jag bara var på tillfälligt inhopp. Och på att de som störde mig mest var ordföranden för den stora organisationen och så den där rappe GD:n, han som är hämtad nästan från rörelsen direkt, visserligen via några mellanled, men ändå. Vi träffades första gången i Mannens kollektivvardagsrum på ett kärnkraftsmöte. Han var med på min 40-årsfest. Man ska icke falla i gropen att ge sig på de närmaste. De är sällan på allvar den största fienden, även om det för stunden kan verka så.

Men jag fick anledning att gå hem och titta på det där citatet jag satt upp på glaset i köksdörren. Fjortonåringen som kommer hem och suckar och säger till sin mamma;

-Mum, I hate men!

-Congratulations! Welcome to the club! Your membership is in the post! I´m so proud of this moment I wish I had a camera!”

Cecelia Ahern, själv 21 vid skrivtillfället.

Kommentera

