Brunsmetig bajskletig bisyssla

Kroknade över det där hopplösa underlagsmaterialet. Inte bra för en dålig dag. Eller dålig och dålig, en sån där på hugget dag snarare.

”Molly, my Irish Molly” sjunger Maura O´Connell just nu. Ja jisses, Mellan har lovat ta strid om granarna. Återkommer med rapporter om det. Det blir hett! Jag ska ligga lågt men försöka fundera ut kompromisser att ha i rockärmen om det går alltför illa och julfriden verkar vara i fara. Julfriden?

Nu är i alla fall luciorna uppe. Det ärvda 70-talståget och det lilla följet med tända elljus som hängt med i väldigt många år utan att en enda lampa gått sönder. Kanske för att den är framme så få dagar varje år och packas in så väl sen? Satte fram Mellans eget Luciatåg också, på hallbyrån. Det är nedpackat igen innan hon hinner hit och protestera. Man får välja sina strider.

Vad som följde efter att jag stängt alla filer med artikelmaterial var det enda rimliga; jag rensade avloppet i köket. Fina grejer. Mycket brun äcklig klägga i smetig bajskonsistens. Lättare att skruva isär än ihop. Tyckte jag gjort allt rätt men då sprutade det vatten åt alla håll när jag testade. Ett par petiga packningar som tyckte de hamnat nån tiondels millimeter fel. Fattar att det där inte är något jobb för stirriga stelfingrade pensionärer, min syster skulle t ex aldrig fixat det (inte innan hon blev pensionär heller) så det är elakt av parterna på hyresrättsmarknaden att anse att det är något som hyresgästen ska klara själv.

Men bra bisyssla dagar man är på det lite aggressiva hugget. Nya inkomster bringar man ändå inte in på eftermiddagen fredagen innan tredje advent.

2 svar to “Brunsmetig bajskletig bisyssla”

  1. cruella Says:

    Du inspirerade mig så pass att jag efter fredagskvällens föreställning av Pärlfiskarna (åh!) gav mig i kast med vattenlåset i badrummet. Ja jävlar. Nu ser man liksom rätt ned i avgrunden.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; hm, jag borde nog ge mig på badrummet också.

Kommentera

