Sönderfallen drottning

Men jag fattar inte! Herta Müllers tal var väl inte personligt? Utom ytterst sporadiskt. Hon valde ju den för författaren enkla vägen att låta sitt tal bli en del av sin litterära gestaltning. Allvaret och tyngden som lade sig över Blå Hallen berodde inte på det djupt personliga utan på gravallvaret i hennes uppläsning och naturligtvis den politiska kritiken. Men människan Herta Müller såg vi inget av. Om hon nu inte är den man anar, en humorlös och djupt pretentiös person med stark självkontroll.

Nä då var flera av de naturvetenskapliga pristagarnas tal betydligt mer personliga.

Kom in sent, just till talen, så kläderna hann jag inte riktigt smälta. Men jag snappade att Mona Sahlin hade en riktigt förfärande tantklänning medan fru Bildt var magnifik. När Maudan kom i bild för krystat samtal zappade vi undan. Drottningens hemska brokaddräkt såg jag en glimt av från själva utdelningen, den matchade hennes sönderfallande ansikte perfekt, hu så hemskt.

Sammanfattningsvis var alla de kringjamsande reportrarna just jamsande och underdåniga. ”Det där var en fånig intervju” sa Kristina Lugn och gav därmed en bra analys av hela bevakningsinsatsen. Puh!

7 svar to “Sönderfallen drottning”

  1. Ullah Says:

    Undrar om klänningen och ansiktet också speglade monarkins varande?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; man kan ju undra och kanske hoppas!

  3. sländan Says:

    Mina enda kommentarer vad gäller klädseln i går på Nobelfesten var just dina!!! Lustigt! Med undantag av Maud O:s klänning som jag inte ens kan komma ihåg att jag la märke till!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Eva; Maudan hade något blankt figursytt i en vattnig kulör och liknades vid en säl i någon tidning. I ett smältande ishav är mitt tillägg. Aftonbladet har en bild på Mona S som visar plagget i sin hela förfärlighet.

  5. Ullah Says:

    Jag noterade också att prinsessan Christina blivit väldigt parant.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; var inte säker på om det var henne jag skymtade, men säger du det så!

  7. Ullah Says:

    Jo, jag såg henne när hon satte sig i Konserthuset och är säker på att det var hon!

Kommentera

