Lantisar har vett att hålla tyst

Fattar, folk firar Lucia och tredje advent idag. Håller inte på med bloggar och sånt.

Jag drack upp glöggen till Luciaprogrammet i TV. Det var ok. Inga näpna småbarn. Begåvade musikskoleelever. Pojkarna var söta i sina stjärngossmössar, kul att de var så många. En del ovanliga klanger. Kul att plocka in en bodhrán i en traditionell svensk julvisa.

Kul är det att åka tuben också såna här dagar när det är Adolf Fredriks stora lussetåg i Globen. Högt och ljudligt måste minst två välklädda vita familjer i varje vagn utropa att de aldrig åker tuben annars så de har ingen aaaning om var de ska kliva av. Mest är det mammorna som ropar att de helt hade glömt att Gullmarsplan ens existerade.

Lantisar som åker tuben till Globen för första gången har vett att hålla tyst. Titta på den där miminala svårfunna kartan som måste göra Stockholms t-bana till en av de sämsta i världen vad gäller information eller fråga lågmält om de inte hittar.

Det går liksom en suck genom vagnarna när de klivit av, alla de där fina familjerna från de fina förorterna och innerstan som absolut inte vet vad nästa station heter och nästa och definitivt inte bryr sig.

Tydligen var det här sista gången de hade chansen, av anledningar som jag inte satt mig in i kommer inte Globen att vara lussearena i framtiden. Synd förstås för eleverna som missar en stor upplevelse och naturligtvis synd för dem i publiken som missar möjligheten att åtminstone någon gång i sitt liv få anledning att åka över Skanstullsbron.

Snart ska vi tända adventsljusen.

9 svar to “Lantisar har vett att hålla tyst”

  1. Evis Says:

    Ja det är klart att man tittar på kartan, hur skulle man annars göra? Hur gör de när de är i London (som är platsen som jag lärde mig tunnelbana på), eller Paris?
    Eftersom jag ofta lider aven viss sömnbrist när jag är hos dig så tycker jag dock att det allra mest praktiska är att du bor vid en ändhållplats 😉

  2. cruella Says:

    Hahaha, min kompis som jobbar som lärare på Hedvig Eleonora (och själv är uppvuxen i krokarna) ondgjorde sig för länge sedan över en lärare som när de skulle ta med ungarna på utflykt någonstans med t-banan HÖGT och LJUDLIGT med bästa öfvre magstödet lät förstå att ”Fridhemsplan???? Det säger mig INGENting!”

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; i London är det ju lättare, där kan man titta diskret på kartorna som sitter uppsatta överallt, här måste man ju leta sig fram till de där knappt urskiljningsbara översikterna som det dessutom kan behövas förstoringsglas för att urskilja stationerna på. Sen är ju Stockholm mer småstad än London…

    Cruella; hi hi…

  4. Ullah Says:

    Ja herregud, i värsta fall får man väl fråga, bara inte barnen är med för då skäms de väl ihjäl. Jag har aldrig haft några problem i Stockholm, men jag har ju alltid läst på som en galning innan och så mycket erfarenhet har jag inte.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; som sagt, ”lantisar” uppför sig för det mesta exemplariskt i tuben, har som du läst på, försöker hitta de där omöjliga transparenta kartorna och frågar vänligt medpassagerarna om hjälp. Men det beror ju på att de inte har något behov av något annat än att komma fram till rätt station, de behöver inte demonstrera att de kommer från bättre stadsdelar.

    Barn är så fina, de har så förnuftiga inställningar till föräldrar. Särskilt mammor. Mammor ska hitta överallt, fan ta dem annars, man kan prata i åratal om när mamma inte hittade den där (nedlagda) butiken i Dublin, men fan ta dem, mammorna, om de frågar någon om vägen, då är de urpinsamma.

  6. Ullah Says:

    Jag hittar förresten inte överallt här på hemmaplan heller, men brukar hålla låg profil och förbereda mig när det behövs, och fråga vänligt (eller pinsamt, beroende på vem som säger det) vid behov.

    En som är verkligen pinsam är förresten min mamma! Hon är en riktig mästarinna på att kläcka ur sig grodor. Alla utom hennes barn (och vissa barnbarn) tycker hon är jätterolig!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; vänder hon sig runt också och kollar in att hon har publik? Det gjorde min mamma, särskilt om hon kläckt ur sig något skojfriskt och kränkande om sina närvarande barn. ”Se här vilket korkat barn jag har och hur fantastiskt rolig jag själv är när jag påpekar det!”

    Jag har givit upp att hitta i Göteborg. Åtminstone med spårvagn.

  8. Ullah Says:

    Sedan de ändrade alla spårvagnar hittar jag väldigt dåligt också. Jag vet inte vart de går längre.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det hände mig när jag bodde där också. Slängde mig upp på en vagn med barnvagn och allt, pustade ut för nu skulle vi hinna till barnläkaren i tid, och så svängde den plötsligt av mot Vasaplatsen i stället för Grönsakstorget. Typ.

Kommentera

