Slocknat träd

Nähä, jag ska inte skriva om snön. Bara att jag inte är så road. Verkar vara lugnt i Göteborg, men jag drar mig ändå för att ge mig ut på en resa imorgon. Bara det dåliga samvetet som drar, det som säger att Mannens grav inte borde stå odekorerad över jul. ”Vad ska folk säga!” (Att hon är i Stockholm och inte har haft tid/råd att åka ner.) Själv skulle han nog ansett det ytterst tveksamt att lägga en intjänad gratisbiljett plus några hundra till enbart för att dekorera en grav. Plus tiden och alla kringkostnader.

Annars är största bekymret just nu, när jag fått reda på att en seg betalning faktiskt kommer att rinna in lagom till jul, att en av våra julbelysningar har gått sönder. Det stora silverträdet som skiftar i färg. Har funnits många liknande sedan men det här var det allra första på marknaden, inköpt för dyra pengar i lampbutiken på Linnégatan för 8-10 år sedan. Nog så långt för en belysning, men Mellan kommer att bli förtvivlad. Jag borde nog definitivt ge mig ut på jakt efter en ersättare. Det skulle Mannen köpt som argument mot Göteborgsresa. Mellans förtvivlan är tung när den sätter in! Även Pojken kommer att föreslå inställd resa, trots att han var starkt för idén att jag skulle åka. Vi behöver all tid vi kan skrapa ihop för jakt på ny plastgran och värdig trädersättare!

Grämer mig att vi i år införde idén att stänga av trädet via röda knappen på grenurtaget för att slippa rota bland lucior och pepparkaksgubbar. Säkert det abrupta avbrottet av strömtillförsel den inte tålde. Elprylar utan egna strömbrytare ska behandlas varsamt! Minst lika varsamt som 19-åriga systrar/döttrar med förväntningar på att allt ska vara så precis som vanligt som möjligt.

———

Det är halogenlampan som gått sönder. Finns säkert nya att köpa, den ser vanlig ut, men den är monterad på ett sätt som gör att den inte går att byta ut! Jäkla kineser!

3 svar to “Slocknat träd”

  1. Evis Says:

    Här är ca 2 mm snö på de ställen där den inte blåst bort. Men det är kallt! Och blåser som sagt.

  2. cruella Says:

    Bekymmer bekymmer. Kan du inte utlokalisera gravpyntandet till någon vänlig själ som har lite närmare? Eller är det höjden av blasfemi eller något annat besläktat? Jag vet inte sånt.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jo jag har kollat väderkartan, det ser hyggligt men kallt ut.

    Cruella; ja det är bekymmer. Det finns själar i närheten, väldigt nära t o m. Men jag misstänker dessvärre att de mumlar med varandra om att jag väl ändå borde kunna pallra mig ned innan jul i alla fall.

Kommentera

