Sofi har skrivit en riktigt kass bok!

Jisses vad dålig den är, Sofi Fahrmans bok Elsas Mode! Dålig misstänkte jag, men inte så in i helvete kass.

Köpte den för att jag var nyfiken på genren, själva modeskrivandet utsvällt i en hel bok med lite handling.

Men jag tror inte jag orkar igenom.

Den stora frågan som infinner sig är om de inte har några förlagsredaktörer på Norstedts. (Den om man inte behöver kunna skriva för att ge ut en bok är redan med nej besvarad, det vet vi redan att ett känt namn och ett kul ämne räcker för att uppfylla kriterierna.)

En redaktör hade behövts.

En redaktör som kunde ha påpekat att om man vill skriva på en 21-årings jargongspråk så kan man t ex ta sig en titt på några bloggtexter. Och upptäcka att inte ens tonåriga modebloggare i allmänhet uttrycker sig som fjårtisar med läs-och skrivsvårigheter.

En redaktör som också kunde ha påpekat detaljer som att om man nämner att någon är helt svartklädd, så behöver man inte rabbla upp att varje enstaka plagg är svart, också. Och kanske åtminstone diskuterat lämpligheten i att byta tempus upp till fem gånger i ett enda stycke!

En driven skribent kanske får för sig att jobba hårt med de där tempusbytena för att det ska låta autentiskt partybrudpladder. Men jag tror dessvärre inte att Sofi har tänkt så, jag tror helt enkelt att hon är en kass skribent och att förlaget inte har givit sig på att ändra för mycket, boken lär sälja ändå. (T o m jag köpte den ju.)

Å andra sidan vet jag ju inte hur manuset såg ut innan det passerade förlagshänderna.

Resultatet är i alla fall förfärligt. Svårt att säga vad som är värst. Tempusbytena, meningsbyggnaderna eller de krystade dialogerna. Eller själva språket, ordvalen. Sitter en 21-årig cool brud och frågar en Stureplanskändis efter ”göttigt modeskvaller” ens om hon råkar vara från Borås? Säger hon pippa? Jag har läst massor av bloggar skrivna av unga tjejer, även från städer som Borås. Ingen har skrivit att de pippat. Är det något jag missat? Jag trodde det var 66-åriga folkpartister från Uddevalla, typ,  som sa pippa när de ville spela unga och coola.

Och inte fan kallar väl en 21-årig svensk tjej New York för ”det stora äpplet”?

Inte ens beskrivningarna av ”dagens outfit” lyckas Fahrman med, de blir som dialogerna enbart krystade och förbluffande amatörmässiga. Där undrar jag om det är redaktören som varit framme i alla fall och föreslagit termer som ”kortkort” om en klänning så att även farmödrar bland läsarna ska begripa. Inte fan säger väl en cool 21-åring kortkort? Massor med andra benämningar för att förstärka ordet kort, men inte just kortkort? Det trodde jag försvann ur ungdomsspråket någon gång på 70-talet.

I ett reportage om Sofi Fahrman läste jag att hennes svenskalärare inte hade kunnat föreställa sig att hon skulle skriva en bok. Nä, det kan jag förstå. Som modeexpert och stilikon tycker jag Sofi Fahrman har varit förbluffande stillös och okunnig. Dessvärre är hon ännu sämre som skribent.

8 svar to “Sofi har skrivit en riktigt kass bok!”

  1. cruella Says:

    Kortkort har jag ett bra ord för. Musikant.

    Mus-i-kant.

    HAHAHA!

    (ber om ursäkt om vitsen redan skrattas åt, jag är inte alltid först på plan)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; åh inte behöver du be om ursäkt… men jag tror den uppfattas som lite dammig. Kategori 66-årig folkpartist från Uddevalla.

  3. cruella Says:

    Hihihi. Ibland är dammiga vitsar de absolut bästa. Jag lär hinna några till innan jag har åldern inne!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag var gift med en man som inte kunde låta bli att säga ”Bandithagen” varje gång vi passerade Bandhagens tubstation. Och sedan skrocka åt sig själv. Observera var gift.

    Men absolut, det är som i rumshörnen, det finns olika nivåer på dammet.

  5. Ullah Says:

    Ibland måste man säga vissa saker när man passerar vissa platser. Varje gång. (Var det den numera vithårige ex-maken som du såg nyligen?)

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; högst den samme.

  7. ullrika Says:

    tack för antitips! inte för att jag aldrig ens kommit på tanken att köpa den där boken, men iaf, nu vet jag att tanken var korrekt 🙂

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; tänk, jag hade en vag aning om att just du inte hade riktigt tänkt att köpa just den boken!

Kommentera

