Slut på plikt och pyssel

Idag är det lite vackert, det måste t o m jag erkänna. Men lillkatten tycker kylan är värre än snön, vill ut men kommer snabbt in igen för att kräva att få gå ut inom fem minuter för att kolla om det ändå inte blivit lite varmare. Eller hur han nu tänker. Mammakatten är smartare, hon verkar lukta sig till snö och kyla från fönsterbrädan.

Julkorten droppar försiktigt in. Jag har minimerat mitt eget skickande i år. 22 stycken. Strök i listan. Vilket innebar att klippa en och annan skör tråd som just bara uppehölls av pliktjulkort som ännu mer pliktskyldig besvarades med nyårshälsningar. Då ångrar man att man skickat, när de där desperata nyårshälsningarna kommer.

Inga extravaganta kort heller, en låda från Penneys för 1.5 euro, en bunt för 15 spänn från Bea. Det kändes lite fånigt att skriva dit alla namnen också. Nästa år ska jag nog bara köra mitt eget namn rakt av.

Som mest har jag nog skickat över 60 kort. Under en period hoppysslade av foton och guldstjärnor på färgglad kartong. Nu är det väl bara den sista ingifta änkemostern som skulle velat ha foton på barnen men jag har inget med alla på. Ska kanske ordna det till jul och skicka som tack för julkortet-hälsning. Sen skickar hon ett tack för det fina fotot-kort och så kan vi hålla på så där tills nästa jul om hon lever så länge. De trillar bort en efter en även damerna i den generationen nu, herrarna är ju i allmänhet borta för länge sedan. En fördel är att man inte behöver hålla på med racet ”skicka lika fina julkort till allihop så ingen blir avundsjuk på de andra”. Det blev illa det året modern fått ett stort fint köpekort och mostrarna fotomontage. Hon hävdade t o m att hon inte ens fått något kort. Jag rotade igenom hennes hög och hittade förstås det fina kortet. ”Ja DET ja.”

Tävlingen om finaste julkortet är väl redan avgjord. Mellan såg till att i god tid skicka ett sånt där utvikskort med gran, katter och glitter. Inget har kommit i närheten ännu, men så är de bara fem än så länge.

Folk jobbar väl även nästa vecka så man kan skicka digitala hälsningar? Komplicerade bildspel som korkar igen servrar på verk och myndigheter.  Nåt kul ska man ju ha. Nä.

2 svar to “Slut på plikt och pyssel”

  1. Ullah Says:

    Vilket påminner mig om att jag glömde skicka ett kort till moster i Uppsala, fick ett från henne igår. Blir till att rota fram ett till.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; med ett vanligt frimärke hinner det fram. Bra när man har några dagar på sig så det fortfarande är tal om julkort.

Kommentera

