En parfym som luktar Remol?

Idag kände jag mig allt rätt så sunkig. Bar på en kasse från Ö0B och bad att få julklappskartong till en billig reatröja på H&M. Det fick jag inte, killen i kassan var snäll och slog in åt mig.

Det sitter en märkligt doft på min ena hand. Väcker minnen av vita linnen tvättade i Surf och lufttorkade. Modern måste ha tvättat på helgerna för på vardagarna var ju gården full av bilar. Nej, jag har inte stoppat in handen i det förflutna utan sprayat den lite med en parfym vid namn Warm Cotton. Märket Clean tror jag. De som slog igenom med en parfym som helt enkelt bara luktade rent. Jag skulle inte stå ut med den där doften själv, jag är faktiskt en person för tunga exklusiva dofter, det kan man ju inte tro, men kanske är den något för Äldsta.

Herre jisses, min mormor hade väl aldrig kunnat ana denna utveckling, en parfym som luktar Surf. Kromomål hette ett annat samtida rengöringsmedel. Har för mig att jag skrev min första saga om två troll som badades i Surf och Kromomål. Det stavades säkert inte så. Kanske var det inget tvättmedel utan ett Remol-liknande blekmedel. Kromomol alltså.

Någon parfym som luktar Remol har jag inte sett till.

Skulle kanske bli en sensation tillsammans med tazettdoften i det här hemmet.

4 svar to “En parfym som luktar Remol?”

  1. Simone Says:

    Dofter från förr för mig är fenom och tomteskur. Sill luktade mormors kläder när hon kom från fabriken och jag gav henne alltid majatvål i present. Den luktar ju förskräckligt men var så vacker.. Idag skulle jag nästan vilja ha en tavla, som jag minns att den såg ut!
    Inser när jag läser att jag förmodligen skulle få astmaanfall redan i trappuppgången hos dig.
    Julen är det värsta som finns..
    Ska genast ringa svägerskan och be henne låta bli en julgrupp när de kommer!

  2. Ullah Says:

    En massa exotiska dofter från sådant man inte hört talas om! (OK då, Surf minns jag lite.)

  3. Evis Says:

    Nä, inte Remol, det luktar illa.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Simone; risk för det! Snart slår ju alla hyacinterna ut i full blom också och sedan kommer granen. Du får hälsa på någon gång när det inte är just jul.

    Ja visst finns det full med doftminnen. Majatvål luktade det i min mosters sovrum. Jag tycker inte ens doften är så hemsk.

    Ullah; skulle nog kunna komma på fler.

    Evis; det värsta är själva sticket i näsan när man kommer för nära. Men det är väl fortfarande det mest effektiva? För att få bort missfärgning alltså.

Kommentera

