Hur många julremsor behöver man?

Satt en stund i vart och ett av flickornas rum för en stund sedan. Välstädade och pyntade.

Det är 6½ månad sedan någon av dem var här senast, de åkte morgon och kväll samma dag i juni. Mycket har hänt i deras liv sedan dess, en har dumpat pojkvän, en har blivit hundbiten, bara för att nämna något, och jag undrar hur det blir att kliva in över de gamla trösklarna igen. Inte bara för att det är välstädat och pyntat. Utan just för att det var så länge sedan.

Minns någon jul när jag tyckte jag såg allt med nåt slags tunnelseende när jag kom till mitt gamla rum i föräldrahemmet  den där sena kvällen veckan innan jul. Då hade jag ändå säkert bara varit borta ett par månader. Men allt såg så annorlunda ut.

Juldukar har jag lagt på, två i varje  rum. Bytte den på Mellans sängbord från tryckta tomtar till handvävt i rött och grönt. Det är nästan det enda jag köpt själv i jultextilväg. Metervara från Hemslöjden i Stockholm att lägga i fönstren. Vi hade djupa fönstersmygar i lägenheten i Gamla stan, de krävde handvävt.

Det handvävda har utökats under åren. Är det en generationsfråga? Jag har hur många meter remsor och löpare som helst. Fådda av modern de flesta, köpta på basarer och julmarknader. Har en absolut känsla av att de mer motsvarar människors pysselbehov än efterfrågan och användningsområde. Jag menar, hur många löpare och remsor kan en enda familj göra av med under en enda jul?

Här behöver vi något heltäckande på vårt skamfilade soffbord. En remsa på mitten snarare förstärker skavankerna. En enda duk i någorlunda rätt storlek lyckades jag utvinna ur moderns förråd. Rektangulära dukar i soffbordsstorlek är en bristvara! Eller så är det bara vårt bord som överlevt sig själv. Bord ska kanske helt enkelt tåla att visas med en remsa på mitten.

Men fyrkantiga halvstora dukar, vad har man det till?

Kanske är jag bara orutinerad på dukar och har råkat få för mycket tid just den här julen att fundera över deras användingsområden.

För resten tapetserade jag idag också. Äh, bara en ynka bit i hallen. Äntligen. Ville inte ha flickögon spända i och kommenterade; ska det se ut så där? Med dom vita fläckarna.  Det blev ok. Framförallt mycket bättre än innan. Tapetsera är nervöst. Jag var djärvare förr.

8 svar to “Hur många julremsor behöver man?”

  1. Malin Says:

    allra värst svårplacerade är de rektangulär dukarna, tycker jag. Hur man än vänder och vrider så ser det ju helkonstigt ut. Såvida man då inte hade ett mindre (än duken) rektangulärt bord?

  2. Simone Says:

    2 bananlådor dukar har jag. Ändå inget optimalt, varje år är jag halvnöjd just med linnebiten. Mina virkade dukar från slutat av 70- kom till heders när maken valde dukar till vårt sovrum, förvånad blev jag. Förra året, eller är det 2 år sedan kanske, köpte jag tyg och sydde 4 dukar till matsalen. Behöver ändå löpare till alla mina skänkar, kanske dags att tänk sy igen…… Men på frågan hur mycket man behöver har jag inget svar. Byter på köksbordet och matsalen om det blir söligt, det skulle innebära att jag har minst en bananlåda för mycket;-)

  3. cruella Says:

    Löpare är nog en generationsfråga, liksom de fyrkantiga något svårplacerade dukar du talar om. Är de inte förresten överdukar till ett runt kaffebord? Rund enfärgad duk som hänger ned, en kvadratisk, gärna fint broderad med motiv för årstiden ovanpå?

    Jag fick från jobbet en paradhandduk och just en sådan soffbordslöpare/duk som täcker allt det skamfilade perfekt. Klässbol. Röd och beige. Tack talmannen!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Malin; ja egentligen är de nog det, den jag har är något för liten för vårt soffbord, skulle behövas en större.

    Simone; det finns en hel del i mitt linneskåp också som inte alls är optimalt. Vita dukar i underliga former t ex.

    Cruella; eller bara prydnadsdukar till mindre runda bord kanske. Ja tänk ibland dyker det upp optimala ting från de mest oväntade håll.

  5. ullrika Says:

    jag har görsvårt för dukar. det ser fint ut hos andra men bara galet hos mig. dessutom är det opraktiskt.

  6. Evis Says:

    Eftersom vi har både linneskåp och sideboard går det åt i alla fall två längre, avlånga dukar/löpare.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; här hände det väl något vid tiden för första kattungen. Det blev betydligt svårare att få dem att ligga kvar helt enkelt.

    Evis; vi har ju mer ont om sånt.

  8. Evis Says:

    Annaa: De flesta under åttio har mer ont om sån’t 😉

Kommentera

