Forsättningsdagen nummer tre

Skrev inget inlägg igår kväll om att jag var trött på alltihop, att julen liksom slocknat, att stämningen vid matbordet inte var bra för att alla hade ätit sig mätta på choklad och clementiner medan jag blev försenad med middagen. För det hade varit så förutsägbart och Rutan skulle fått vatten på sin kvarn.

Men det blev plötsligt lite väl instängt en stund. Och jag kunde inte använda tiden till något konstruktivt alls, om mysa är att sitta stilla i en soffa eller fåtölj och stoppa i sig saker framför TV:n så hade jag gjort det alldeles tillräckligt.

Om mysa är att sitta tillsammans och prata om trevliga saker så var det precis det som inte var läge här. Minst 1,7 barn hade nått stadiet då de inte tålde att höra sin mammas röst längre. Datorn är det enda ställe jag har att gå undan till men när irritationen kryper går det inte att skriva romaner.

Men jag är inte trött på granarna, de är riktigt fina, jag är imponerad över de två yngre som orkade lägga så många timmar på att klä den lite för täta och vekgrenade naturgranen, och inte bara jag utan alla är nöjda med att stora julbonaden i år inte hänger över hallspegeln utan över en tavla i hallen där den kommer mer till sin rätt. Bara en sån sak. Ingen varken sörjer eller gläds åt bristen på girlanger, jag kände mig lite tröstad av att EM sa i telefon att vi väl brukar ha det lite olika. Absolut, vi kör girlanger ett annat år.

Vem vet, idag kanske allt blir lite livligare och gladare. Jag till exempel.

Kommentera

