Ett gammalt inlägg om ensamhet

En del har ju hängt med länge på min blogg, andra inte. Hittade här ett gammalt inlägg som jag tycker passar rätt bra så här i juletider och som jag fortfarande står för!

https://annaama.wordpress.com/2006/03/13/om-ensamheten-och-inte/

2 svar to “Ett gammalt inlägg om ensamhet”

  1. Noemi Says:

    Läste den. Jag förstår. När jag pluggade hade även jag oceaner av tid (men jag sov inte mitt på dagen;)). Oj, vad mycket tid och därmed så ont om tid för att man inte behövda skynda sig. Då var jag också mer intresserad av att träffa folk. Jag kan tänka mig att det blir lika då din arbetsplats är hemma och utan arbetskamrater…

    Men numera, jag är hemifrån mellan k 6-17 varje dag då jag hämtar barn, då jag inte hämtar utan lämnar är jag hemifrån från 07.30 -18/21 beroende på hur mycket jag har att göra eller om jag hittar på nåt annat efter jobbet. Så jag känner att min tid är knapp, att jag inte hinner med just att vara ensam om reflektera och att tiden går därmed vansinnigt fort. När jag är på jobbet är jag omgiven av ett gäng vuxna arbetskamrater som är jättetrevliga och hemma av fyra barn och en man. När jag kommer hem från jobbet så ska dessa 5 ha min uppmärksamhet, kvällar och helger samtidigt som tvätten, städningen, matlagningen och barns aktiviteter ska skötas. Ändå har vi inte så mycket aktiviteter, bara ridning och simskola och simskola är samma tiod och plats för alla barn….,

    Så, nu när jag inte är student längre och bestämmer och lägger upp min tid själv över hela dygnet och inte har en gicen plats at vara på 8 timmar om dagen…ja, jag kan längta efter att vara ensam för att kunna hänga med mitt liv på nåt sätt…tänka på vad som händer, och jag behöver det med min personlighet…annars sliter det på mig. Det är då det blir en konflikt mellan mina personliga behov och just att umgås med andra. För att umgås med andra är lika essentiellt för mig men hur ska man hinna med allt? Tiden är så knapp och utmätt….

    Vad jag vill säga är att jag tror att det handlar om i vilken situation man är i, vad man har för förutsättningar hur man upplever det där med att vilja vara ensam och umgås med andra.

  2. Noemi Says:

    oj, lite stökigt skrivet men hoppas du fattar, har barn i bakgrunden som vill ha uppmärksamhet…

Kommentera

