När all tid blir spilltid

Idag för resten så slarvar jag alldeles frivilligt med jobbet. Det känns mycket bättre än gårdagens mer påklistrade passivitet.

Så här är det; jag fattar alla som tvingas iväg hemifrån fem dagar i veckan, samma tid varje morgon, hem i mörkret varje kväll. Att de uppskattar de där dagarna hemma kring julen. Även om det precis som för oss bara är några dagar i familjens hägn, utan trevliga bjudmiddagar.

Men jag jobbar hemma alla dagar jag inte är ute på förrättning. Jag har inte alls samma behov att stanna hemma! Jag får helt enkelt svårt hantera situationen efter ett par dagar. Vet inte riktigt vad jag ska göra, all tid blir spilltid.

Idag känns det bättre. Jag har jobb att göra men det tränger inte på. Jag kan blogga lite i stället, planera lite smått inför ett möte i nästa vecka. Se till att ha putsat färdig ett dokument tills i morgon.

Granarna är nästan vackrare när jag vet att det är vardag utanför.

Nu ska jag ringa och höra hur det blir med vännens H:s middag!

Och jag bävar inte ett dugg för den där ensamma nyårsafton som väntar.

3 svar to “När all tid blir spilltid”

  1. N Says:

    Jag jobbar med nu i mellandagarna för fullt. Vi ska också vara själva på nyårsafton, du får gärna komma över;)!

  2. Ann-Charlotte Fenander Says:

    Jag måste erkänna: sedan jag blev pensionär avskyr jag helgdagar och drar en lättnadens suck när det äntligen är vardag igen och ”alla andra” går till sina jobb. Då njuter jag av att läsa tidningen, dricka många koppar kaffe och surfa loss i sängen, världen tillhör mig. Lördag-söndag har mist sin glans totalt!

  3. Annaa Mattsson Says:

    N; ganska många som jobbar faktiskt har jag upptäckt. Det är ju ont om klämdagar i år. Perfekt tycker jag som lätt tröttnar på helger!

    Åh, tack, det ska jag tänka över! Får se hur det står till här först, det finns ju en viss risk att det är sen utgång planerat för ett par stycken och i så fall förväntad nyårsmiddag hemma. Återkommer!

    A-C; så tror jag det är för många. Och jag undrar om inte mesta glansen kommer att försvinna här när sista barnet flyttar hemifrån.

Kommentera

