Jag är inget troll

Nej nej nej, det är inte jag som skrivit anonyma elakheter i en annan blogg!

Säger det innan fancluben börjar skicka anonyma hotelsemail till mig. ”Du borde dö” och sånt där annat välformulerat.

Jag skriver aldrig någonsin anonymt. Vare sig inlägg eller kommentarer. Bara så ni vet. Även om det ibland kan kännas lockande.

Men bortsett från det så tycker jag det är lika tråkigt varje gång någon får kritik, även om den är oslipad, att beskylla den som kritiserar för att ”inte ha något eget liv”. Har man ingen lust att bemöta, och det kan ibland vara det klokaste, är det bättre att bara hålla tyst.

De allra flesta människor har ett liv. Den som vid mogen ålder inte har det, vad nu det egentligen innebär, skaffar sig inte ett i en handvändning.

Men jag förstår egentligen inte varför oppositionslust skulle vara tecknet på att inte ha ett eget liv?

Borde det inte vara de ständiga ja-sägarna som i så fall skulle ifrågasättas? Har ni aldrig några egna tankar?

För resten tycker jag som vanligt att det är ett jävla oskick att kalla den som har avvikande uppfattningar för troll. Det gör man inte i den kultiverade världen.

8 svar to “Jag är inget troll”

  1. Evis Says:

    Det är i vilket fall en felaktig användning av ordet troll i internetsammanhang – ett troll är en person som medvetet går in för att provocera fram bråk, framför allt i olika forum. Man märker väldigt tydligt skillnaden mellan ett internet-troll och en person med annan åsikt t ex än en bloggare.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; tyvärr märker inte alla den skillnaden.

  3. ullrika Says:

    har jag missat nåt? när har du inte trollat? och var? kan inte låta bli att va lite nyfiken…

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; nejdå, du har inte missat något viktigt! Inlägget var bara utifall någon undrar. Jag ska inte sprida några länkar vidare. Mer generellt handlar det om vem som får säga vad på nätet och den yta t ex bloggare visar upp. Får inget störa glansen är det naturligtvis viktigt att inte bli motsagd eller ännu värre kritiserad.

  5. Rutan Says:

    Det är ju inte ovanligt att skapa karriär och socialt umgänge genom sin blogg. Att då bli ifrågasatt skakar om de delarna rejält. Man inser kanske att de där smörkommentarerna kan försvinna lika fort som de kom.

    Ifrågasättarna är de mest intressanta kommentarerna. Det kräver både mod och kunskap. Men jag vet inte hur jag själv skulle reagera.

    Jag har läst kommentaren och den är synnerligen långt ifrån ditt sätt att uttrycka dig.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; så är det förstås, om umgänget via bloggen. När man träffas ute i den verkliga världen, öga mot öga, står man där avklädd med hela sitt kroppsspråk. På bloggen kan man spela precis den roll man vill själv, framstå i alla sin underbarhet. Och avslöjar sig kanske bara lite just när man får en elak kommentar, då man börjar stampa med foten som en tonåring och ropa skaffa dig ett liv, väx upp och sånt. Det är lite intressant.

  7. Bloggblad Says:

    Jag är betydligt mer åsiktsfull IRL än i bloggen, en åsikt kan omfatta mycket, vilket inte alltid går fram i det skrivna och det är så himla trist när nån hoppar på en liten del av åsikten och dömer ut och slår med stora släggan.
    Livet och åsikter därom är sällan så svart-vita som de lätt blir här. I verkliga livet kan man med gester och tonfall och glimt i ögat modifiera sånt som blir hugget i sten med tangenter.

    Häromdagen halkade jag in på en ung tjejs blogg, hon hade tydligen varit deprimerad och inlagd pga självmordstankar. Nu skrev hon att hon såg framåt och hoppades på ett bättre liv… och en anonym svarade att det kunde hon glömma. ”Du är sjuk och har alltid varit och kommer att förbli det!” (Fritt citerat!) Det var så att jag som läsare blev helt nerklubbad av den kommentaren. Kan bara gissa hur den tog hos den unga tjejen som lämnade ut sitt liv och lidande i bloggen.

    Jag har bara råkat ut för en anonym kommentar, en lång och välskriven, där jag fick veta vilken svinpäls jag är och hur elak jag är i både min blogg och i kommentarer hos andra… Jag som är konflikträdd till tusen och noga med att inte skriva nåt sårande… nästan lite mesig – på nätet alltså… 🙂

  8. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; men du har väl, åtminstone tidigare, varit lite vass både i inlägg och kommentarer? Givit små slängar både hit och dit. Tror att jag slängt tillbaka någon gång och uppfattat att det gick bra. Men vi vet ju att en del inte alls tål.

    Men du har rätt, det är svårt utan alla nyanser som tonfall och kroppsspråk ger. Inte tycker jag det blir bättre av att man lägger in beskrivande ord emellan. För det är svårt med valörer där också. ”Gapskrattar” lägger vissa in för att markera att markera att det de själva sagt är avsett som roligt. Jag vet, men för mig är gapskratta ett mer negativt än positivt ord, t ex.

    En anledning att en del läsare blir så upprörda när deras bloggfavoriter blir motsagda är väl att de faktiskt vill att bloggvännerna ska vara så där perfekta som vänner irl aldrig är. Ingen skugga får falla över vare sig unga eller gamla bloggdrottningar och prinsessor.

Kommentera

