Inför sluttampen…

Igår var vi bortbjudna på middag allesammans. Jisses, jag vet inte när det hände senast att vi alla satt runt någon annans middagsbord samtidigt. Inte var det under 2009 i alla fall och det är tveksamt om det hände förra året heller. Trevligt var det i alla fall, ingen ramlade på vägen, ingen förfrös någon kroppsdel.

Sen kom vi inte alla hem. Och jag kan konstatera att tiden bara rinner iväg. Den rinner fortare när kompisbesöken drar ut över nätterna. Idag är det sista vardagen Äldsta är här och framförallt bankaffärer måste klaras av inom de närmsta timmarna. En massa andra små praktiska saker vill jag hon ska klara av också, som att titta igenom lådor som jag packade när vi slängde förvaringsmöbler i höstas.

Jag ska bevaka Mellan hårt också så att hon griper sig an sina saker, hon har fler dagar på sig. Men fler saker. Och svårare för att göra sig av med. Släng, säger Äldsta, spara säger Mellan. Var och till vad, säger jag.

En sak är i alla fall väldigt skönt; att de båda inte samlat på sig en massa husgeråd som ska härbärgeras på obestämd tid. Det räcker gott som det är. Åtta tekoppar tror jag Mellan har och Äldsta har nog en handduk kvar. Jag hoppas i alla fall Mellan ska få med sig alla skissblock och sånt den här gången. Just det, det ska jag tjata om.

Oj oj oj vad mycket det är en stackars mamma ska göra. Får jag väl en ny lägenhet kommer jag att sitta omgärdad av flickornas gamla leksaker och böcker. Träffade en gammal bekant som ojade sig över att behöva ta itu med sitt gamla flickrum i föräldravillan. 52 år gammal. Det är olika hur det blir.

Sen undrar jag om inte katter borde frysa rätt snabbt vid elva grader minus. Eller snarare när man ska börja undra.

Och så undrar jag över grannarna som även just vid elva grader minus tycker det är en mänsklig rättighet att gå så obehindrat som möjligt ut och in så de ställer upp innerdörren i entrén. Det är inte de med rollatorer som gör det. Och den enda barnvagnen passerar inte så många gånger om dygnet.

Kommentera

