Året i kategorier

I sin nyårsresumé ska man visst dra lite slutsatser och sånt utifrån sina kategorier. Jag är kass på att lägga mina inlägg i kategorier men gör ett försök i alla fall;

Tonårsmorsa övergick jag från att bli trefaldig till tvåfaldig. Kul att kunna gå med dotter på Bolaget och diskutera inköp! Samtidigt naturligtvis lite sorgligt att packa ihop barndomar och ungdomsår i lådor och plastsäckar.

Musik blev jag lite sämre på att följa. Men årets upplevelse blev allt Håkan Hellström på Peace&Love.

Miljö ägnade jag mig som vanligt en hel del åt. Något trött på alla fiffiga råd om privata lösningar. Framgångsrikt lobbyarbete ledde till stora projektsummor. Men mer organisationsarbete innebär också mer konflikter som följer med in på nya året.

Könsroller grubblade jag ofta över. Sorgligaste är den backlash som inträffat och där ständigt nya årskullar tjejer går in i mönster som min upproriska generation aldrig kunnat drömma om. Vi trodde ju de skulle kliva över våra fotspår, inte snubbla bakom dem!

Katter lever jag fortfarande med två. Ett helt odramatiskt år om det nu inte avslutas med att lillkatten fryser ihjäl.

Journalistik av frilansslag har det blivit allt svårare att försörja sig på. Det viktigaste nyårslöftet måste bli att ta nya krafttag och nyårsönskan att lågkonjunkturen i media släpper under året!

Irland har jag farit till tre gånger. Den ena låg det snö på berggsluttningarna, den tredje var halva landet översvämmat. Den andra firade jag dotters 20-årsdag och konstaterade att recessionen har satt sina spår i finkrogspriserna. Två glas vin till priset av inget i 3-rättersmenyn. Och a-kassan till unga har halverats.

Hbtq-händelsen som engagerade mig mest var en brittisk krönikörs hätska och hånfulla utfall mot bögkulturen i samband med Stephen Gatelys död. De enorma reaktioner en enda krönika väckte visar att några steg framåt dock har tagits. Även om Rupert Everett säkert har rätt i att det fortfarande är bäst att inte komma ut i Hollywood. Bögar i filmer är en sak, bögar i roller en annan.

Allmänt har det väl varit ett hyfsat år trots darrigheten i jobbet och uteblivet bostadsbyte. Särskilt roligt att få ett nytt land och ny stad att åka till; Glasgow.

2 svar to “Året i kategorier”

  1. Ullah Says:

    Gott nytt år då!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det samma önskar jag dig! Och förstås alla andra som tittar in.

Kommentera

